Photoshop Live-Street Retouch Prank

Kategori: Event
År: 2014
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB
Byrå: Abby Norm

Mål
Adobe ville, med en liten budget, befästa mjukvaran Photoshops position som det främsta fotoredigeringsverktyget och på samma gång stärka Adobes varumärkesförflyttning från en mjukvaruleverantör till en möjliggörare av kreativitet.

Strategi
Demonstrera Photoshops enorma kreativa potential genom att använda det på ett innovativt, nyskapande och delbart sätt.

Idé
Med hjälp av specialutvecklad programvara, ett dolt kamerateam och en av världens bästa Photoshop-konstnärer överraskade vi väntande bussresenärer genom att photoshoppa dem i humoristiska situationer i realtid i busskurens reklamtavla.

Resultat
– 20 miljoner såg videon om pranket på YouTube.
– Videon knep förstaplatsen på Ad Age’s Viral Video Chart över världens mest virala annonser.
– Storyn plockades upp av inflytelserika nyhetsmedia som CNN, Discovery och Mashable.
– Total räckvidd:180 miljoner människor.
– Total medieexponering till ett värde av 108 miljoner SEK.


Arbetsgrupp

AD-assistent
Oscar Sjöqvist

Copywriter
Dan Göransson

Creative Director
Emil Frid, Olle Nordell, Oskar hellqvist

Fotograf
Kjell Åhlund, Cengiz Boskaya

Musik
Bessem Bedziri, Hannes Lidén

Originalare
Anders Grawin

Producent
Martin Roeck Hansen, Fredrik Bjelke

Produktionsledare
Anna Fares, Karin Lindevall

Projektledare
Gisela Bovin, Andreas Morne

Retusch
Erik Johansson

Technical Director
Joakim Wirtl

Uppdragsgivare
Åsa Andersson


Andra vinnare i kategorin