Pick n Play

År: 2012
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: McDonald's

Att gå på McDonald´s ska vara snabbt, enkelt och kul. För att påminna om det sistnämnda skapade vi Pick N Play; en digital direktkampanj i en utomhustavla - som du styrde med mobilen. Genom att surfa in på picknplay.se fick du kontroll över reklamtavlan och styrde sedan genom att dra fingret upp och ner på mobilens touchscreen. Du fick välja en av tre produkter från McDonald´s, den du valde blev även ”bollen” i den Pong-inspirerade interaktiva utmaningen. Genom att använda det stöd som finns via HTML5 i nya Smartphone gjorde vi det möjligt att interagera med skärmen i realtid via webbgränssnittet i telefonen. Du behövde inte ladda ner någon applikation vilket gjorde att eventet blev mer användarvänligt och direkt. Och på tal om direkt. Om du höll igång spelet i 30 sekunder vann du din valda produkt; en rabattcheck skickades direkt till din mobil och du kunde hämta ut din vinst på McDonald´s. Pick N Play marknadsfördes inför eventet i utomhusreklam, McDonald’s restauranger mm.


Arbetsgrupp

Art Director
Fredrik Simonsson, Gustav Holm, Lisa Karlsson

Copywriter
Daniel Vaccino, Magnus Jakobsson, Martin Lindestaf

Creative Director
Andreas Dahlqvist

Formgivare
Pärmartin Jonsson

Produktionsledare
Lina Tuikka

Projektledare
Johan Thunmarker

Uppdragsgivare
Erland Cessan

Back-end Developer
Anders Andersson

Digital producer
Merwan Maaruf

Flash Developer
Joel Blanco Berg

Front-end Developer
Alexander Ekman

Motion Graphics Artist
Eskil Lundberg

Technical Director
Andreas Fabbe Andersson


Andra vinnare i kategorin