Pick n Play
Kategori: Mobilt År: 2012 Valör: Silverägg Uppdragsgivare: McDonald's Byrå: DDB Stockholm
Att gå på McDonald´s ska vara snabbt, enkelt och kul. För att påminna om det sistnämnda skapade vi Pick N Play; en digital direktkampanj i en utomhustavla; som du styrde med mobilen. Genom att surfa in på picknplay.se fick du kontroll över tavlan och styrde sedan genom att dra fingret på mobilens touchscreen. Du fick välja en av tre produkter från McDonald´s, den du valde blev även ”bollen” i den interaktiva utmaningen. Genom att använda det stöd som finns via HTML5 i nya Smartphone gjorde vi det möjligt att interagera med skärmen i realtid via webbgränssnittet i telefonen. Du behövde inte ladda ner någon applikation vilket gjorde att eventet blev mer användarvänligt och direkt. Och på tal om direkt. Om du höll igång spelet i 30 sekunder vann du din valda produkt; en rabattcheck skickades direkt till din mobil och du kunde hämta ut din vinst på McDonald´s. I Pick N Play var mobilen var din personliga spelkontroll, men även en direkt taktisk kanal som skapade spring till restaurangen.
Arbetsgrupp
Art Director
Fredrik Simonsson, Gustav Holm, Lisa Karlsson
Copywriter
Daniel Vaccino, Magnus Jakobsson, Martin Lindestaf
Creative Director
Andreas Dahlqvist
Formgivare
Pärmartin Jonsson
Produktionsledare
Lina Tuikka
Projektledare
Johan Thunmarker
Uppdragsgivare
Erland Cessan
Övrigt
Back-end Developer: Anders Andersson, Digital producer: Merwan Maaruf , Flash Developer: Joel Blanco Berg, Front-end Developer: Alexander Ekman, Motion Graphics Artist: Eskil Lundberg , Technical Director: Andreas Fabbe Andersson
Följ Guldägget