Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Prisvärda Julgåvor

Varje jul gör Rädda Barnen en kampanj riktad mot Sveriges företag för att samla in pengar. Det är inte helt enkelt eftersom det inte är tillåtet för företag att göra skatteavdrag för gåvor till ideella organisationer. Däremot är det tillåtet att göra skatteavdrag för andra julgåvor så som chokladaskar och ostar och därför bestämde vi oss för att dra nytta av det. Vi startade Rädda Barnens julshop där vi sålde klassiska julgåvor till absurda priser. På så sätt kunde vi samla in pengar och samtidigt protestera mot en absurd lag.
För att locka besökare till sajten annonserade vi i dagspress och gjorde utbudsannonser med ovanligt höga lockpriser.
Antalet nya givare ökade med 150 % efter kampanjen. Hittills har Rädda Barnens Julshop dragit in 7,5 miljoner kr till behövande barn.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Pelle Lundquist
  • Copywriter
    Stefan Pagreus
  • Creative Director
    Villard/Bartholf
  • Fotograf
    B-smart
  • Originalare
    Jenny Lundgren
  • Produktionsledare
    Mikaela Rönnberg
  • Projektledare
    Johan Öhlin
  • Retusch
    C2
  • Uppdragsgivare
    Heléne Malmberg