Rolighetsstipendiet/Hastighetslotteriet

Kategori: PR
År: 2011
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Volkswagen Sverige

VW utvecklar alla sina miljöinnovationer med ambitionen att pressa miljöpåverkan så mycket det går utan att kompromissa med kraft och körglädje. Insikten är enkel, det ska vara roligt att köra miljövänligt. Rolighetsteorin var kampanjen som genom beteendeexperiment bevisade att glädje kan förändra människors beteende till det bättre.

Men det var egentligen bara början av kampanjen. Genom Rolighetsstipendiet skapades över 700 nya sätt att implementera Rolighetsteorin och vinnare blev Kevin Richardson med bidraget Hastighetslotteriet. Idén gick ut på att belöna de som körde lagligt istället för att bötfälla de som körde för fort. Laglig körning som dessutom bidrar till mindre koldioxidutsläpp.

Så vi bestämde oss för att bygga en egen hastighetskamera och väcka debatt kring fortkörning. Totalt passerade 24857 Hastighetslotteriet och hastigheten minskade med 22%.

Redan en vecka innan experimentet uppmärksammades projektet av TV4, SVT, Aftonbladet m fl. Debatten kring alternativa metoder för att förhindra fortkörning tog fart och VWs initiativ blev ett samtalsämne i såväl Sverige som utomlands. Dessutom ökade VW ökade sin andel på miljöbilsmarknaden med 84%.


Arbetsgrupp

Art Director
Simon Higby

Copywriter
Martin Lundgren

Creative Director
Andreas Dahlqvist

Designer
Rasmus Kellerman

Klippare
Andreas Bjerner

Kundansvarig
Jerker Fagerström

Originalare
Niklas Andersson

Planner
Michael Bugaj

Producent
Joakim Kromnér

Produktionsledare
Barbro Långjuth

Projektledare
Michael Bugaj

Regissör
Martin Lundgren och Simon Higby

Uppdragsgivare
Åke Lundberg/Katarina Lakowitz/Marcus Thomasfolk

Webbproducent
Linda Eriksson

Övrigt
Idé Hastighetslotteriet: Kevin Richardson


Andra vinnare i kategorin