Rolighetsteorin
Kategori: Event År: 2010 Valör: Guldägg Uppdragsgivare: Volkswagen Sverige Byrå: DDB Stockholm
Istället för att skapa en vanlig reklamkampanj för Volkswagens nya miljöprogram BlueMotion Technologies. Så skapade vi en teori som speglade visionen bakom miljöprogramet, att fler människor tar förnuftiga beslut om man gör det förnuftiga roligt. Vi kallade det Rolighetsteorin. Teorin utmanades sedan i verkliga beteendeexperiment som redovisades på Volkswagens blogg Rolighetsteorin.se
I anslutning till bloggen presenterades även Volkswagen BlueMotion Technologies. På det viset fick man inte bara lära sig mer om Volkswagens miljöarbete, människor över hela världen kunde ta del av Rolighetsteorin, och använda sin kreativitet för att hjälpa andra människor fatta bättre beslut – allt genom Volkswagens vision om BlueMotion Technologies.
Arbetsgrupp
Art Director
Simon Higby
Copywriter
Martin Lundgren
Creative Director
Andreas Dahlqvist
Designer
Karl-Johan Vogelius
Faktor
Anna Hellenberg
Kundansvarig
Lars Axelsson
Planner
Karl Wikström, Jerker Fagerström / Cecilia Cederlid
Produktionsledare
Michael Bugaj
Projektledare
Martin Larsson
Uppdragsgivare
Katarina Lakowitz / Åke Lundberg
Web Director
Simon Mogren
Webbproducent
Pontus Kindblad / Daniel Alinder
Följ Guldägget