Rolighetsteorin

Kategori: Event
År: 2010
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Volkswagen Sverige

Istället för att skapa en vanlig reklamkampanj för Volkswagens nya miljöprogram BlueMotion Technologies. Så skapade vi en teori som speglade visionen bakom miljöprogramet, att fler människor tar förnuftiga beslut om man gör det förnuftiga roligt. Vi kallade det Rolighetsteorin. Teorin utmanades sedan i verkliga beteendeexperiment som redovisades på Volkswagens blogg Rolighetsteorin.se

I anslutning till bloggen presenterades även Volkswagen BlueMotion Technologies. På det viset fick man inte bara lära sig mer om Volkswagens miljöarbete, människor över hela världen kunde ta del av Rolighetsteorin, och använda sin kreativitet för att hjälpa andra människor fatta bättre beslut – allt genom Volkswagens vision om BlueMotion Technologies.


Arbetsgrupp

Art Director
Simon Higby

Copywriter
Martin Lundgren

Creative Director
Andreas Dahlqvist

Designer
Karl-Johan Vogelius

Faktor
Anna Hellenberg

Kundansvarig
Lars Axelsson

Planner
Karl Wikström, Jerker Fagerström / Cecilia Cederlid

Produktionsledare
Michael Bugaj

Projektledare
Martin Larsson

Uppdragsgivare
Katarina Lakowitz / Åke Lundberg

Web Director
Simon Mogren

Webbproducent
Pontus Kindblad / Daniel Alinder


Andra vinnare i kategorin