Skattjakten

Kategori: Interaktivt
År: 2011
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Eniro

Nyligen lanserade Eniro en helt ny karttjänst med gatuvy. För att driva trafik och få människor att lära sig de olika verktygen på egen hand, skapade vi en digital skattjakt som utspelade sig i själva tjänsten.

Någonstans i Sverige gömde vi ett halvt kilo äkta guld. För att hitta det gällde det sedan att lösa 14 olika ledtrådar.
Arbetet krävde månader av förberedelse. Alla medier integrerades och utnyttjades till max för att göra jakten så svår och omfattande som möjligt. Med hjälp av en bil med 360 grader kamera planterade vi bla ledtrådar i själva karttjänsten.
Efter en lång och spännande jakt som tog de 400 000 deltagarna genom allt från kluriga gåtor i karttjänsten till specialutformade rebusar i TV och på Youtube m.m, korades slutligen en ensam vinnare om det åtråvärda guldet.


Arbetsgrupp

Art Director
Attila Kiraly, Timo Orre

Byråproducent
Markus Ahlm/Colony

Copywriter
Björn Persson

Creative Director
Björn Ståhl

Designer
Sanna Nilsson

Fotograf
Henrik Stenberg

Planner
Thomas Weigle

Producent
Dan Svensson

Produktionsledare
Lena Stigsdotter, Li Nelson, Susanne Ytterlid

Projektledare
Håkan Karlsvärd

Regissör
Jakob Ström

Uppdragsgivare
Eniro


Andra vinnare i kategorin