Skattjakten
Kategori: Interaktivt År: 2011 Valör: Diplom Uppdragsgivare: Eniro Byrå: Ogilvy Stockholm
Nyligen lanserade Eniro en helt ny karttjänst med gatuvy. För att driva trafik och få människor att lära sig de olika verktygen på egen hand, skapade vi en digital skattjakt som utspelade sig i själva tjänsten.
Någonstans i Sverige gömde vi ett halvt kilo äkta guld. För att hitta det gällde det sedan att lösa 14 olika ledtrådar.
Arbetet krävde månader av förberedelse. Alla medier integrerades och utnyttjades till max för att göra jakten så svår och omfattande som möjligt. Med hjälp av en bil med 360 grader kamera planterade vi bla ledtrådar i själva karttjänsten.
Efter en lång och spännande jakt som tog de 400 000 deltagarna genom allt från kluriga gåtor i karttjänsten till specialutformade rebusar i TV och på Youtube m.m, korades slutligen en ensam vinnare om det åtråvärda guldet.
Arbetsgrupp
Art Director
Attila Kiraly, Timo Orre
Byråproducent
Markus Ahlm/Colony
Copywriter
Björn Persson
Creative Director
Björn Ståhl
Designer
Sanna Nilsson
Fotograf
Henrik Stenberg
Planner
Thomas Weigle
Producent
Dan Svensson
Produktionsledare
Lena Stigsdotter, Li Nelson, Susanne Ytterlid
Projektledare
Håkan Karlsvärd
Regissör
Jakob Ström
Uppdragsgivare
Eniro
Följ Guldägget