Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Solcellsguiden

Bidragsbeskrivning:
Solen som energikälla väcker mer intresse än någonsin. Ändå har det varit svårt för hushållen att få grepp om tekniken och förstå effekten av solcellspaneler. Tillsammans med Vattenfall har vi skapat den banbrytande Solcellsguiden – ett verktyg på vattenfall.se som med hjälp av Google Maps enkelt låter dig rita ut ditt tak och därigenom räkna ut hur mycket energi du kan få från just ditt hustak. Strax efter lanseringen använde vi dessutom tekniken bakom Solcellsguiden till att skapa en ny typ av bannerlösning på Hemnet. När du gick in på en bostadsannons letade bannern fram bostaden på Google Maps i realtid. Du kunde sedan direkt i bannern räkna fram husets potential för solceller. Det var inte bara antalet besökare till sajten som sköt i höjden. Antalet husägare som gick från att läsa om Vattenfalls solceller till att testa sitt tak och be om en offert ökade med så mycket som 370 %.

 

Arbetsgrupp

  • Account Director
    Erik Frisell
  • Account Manager
    Karolina Tysell, Sofia Finnman-Larsson
  • Copywriter
    Fredrik Sundqvist
  • Digital Designer
    Tobias Vermehren, Guillaume Payen
  • Interaction Designer
    Charlotta Klintmark, Eric Gullberg
  • Developer
    Arnolds Verins, Johan Ardlin, Marcus Johansson


  • Art Director
    Erik Olsson
  • Strategy Director
    Johan Blomström
  • Creative Director
    Fredrik Hildebrand
  • Digital Campaign Manager
    Mats Hökdahl