Solcellsguiden

Kategori: Digitalt
År: 2016
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Vattenfall

Bidragsbeskrivning:
Solen som energikälla väcker mer intresse än någonsin. Ändå har det varit svårt för hushållen att få grepp om tekniken och förstå effekten av solcellspaneler. Tillsammans med Vattenfall har vi skapat den banbrytande Solcellsguiden – ett verktyg på vattenfall.se som med hjälp av Google Maps enkelt låter dig rita ut ditt tak och därigenom räkna ut hur mycket energi du kan få från just ditt hustak. Strax efter lanseringen använde vi dessutom tekniken bakom Solcellsguiden till att skapa en ny typ av bannerlösning på Hemnet. När du gick in på en bostadsannons letade bannern fram bostaden på Google Maps i realtid. Du kunde sedan direkt i bannern räkna fram husets potential för solceller. Det var inte bara antalet besökare till sajten som sköt i höjden. Antalet husägare som gick från att läsa om Vattenfalls solceller till att testa sitt tak och be om en offert ökade med så mycket som 370 %.

 


Arbetsgrupp

Account Director
Erik Frisell

Account Manager
Karolina Tysell, Sofia Finnman-Larsson

Copywriter
Fredrik Sundqvist

Digital Designer
Tobias Vermehren, Guillaume Payen

Interaction Designer
Charlotta Klintmark, Eric Gullberg

Developer
Arnolds Verins, Johan Ardlin, Marcus Johansson

Art Director
Erik Olsson

Strategy Director
Johan Blomström

Creative Director
Fredrik Hildebrand

Digital Campaign Manager
Mats Hökdahl

Team Leader Online Sales
Johanna Wahlberg

Market Manager Energy Related Products and Services
Åsa Landberg


Andra vinnare i kategorin