Spritmuseum

År: 2013
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Spritmuseum

När Vin&Sprithistoriska Museet flyttade till Djurgården var det dags för ett genomgripande omtag gällande varumärkesplattform samt det visuella uttrycket. Målet var att bli ett av Sveriges fem mest besökta museer med målgruppen ”njutningssökare och turister”.

Vi började med att utveckla en varumärkesplattform och ta fram ett nytt namn för museet. Efter det skapade vi en ny grafisk identitet med allt från skyltning, restaurang menyer och böcker till fysiska miljöer och kommunikation.

Identiteten bygger på innehållet i museet - transparens, vätska, historia - sprit. Formen av byggnaden bildar dessutom museets symbol - ett cocktail glas. Museet ska inspirera och öka kunskapen om svensk spritkultur genom kreativa, kontrastrika utställningar och provningar som kittlar alla sinnen.

Spritmuseum erbjuder även ett konstgalleri, provsmakning, mötesplats, bar, restaurang och café och The Absolut Art Collection vars samling aldrig har visats i Sverige tidigare.

Museet öppnade i maj 2012.


Arbetsgrupp

Art Director
Per Carlsson, Daniel Söderstedt, Daniel Löfvenborg

Copywriter
Lars Forsberg

Creative Director
Dan Arne, Björn Kusoffsky

Designer
Lisa Fleck

Projektledare
Camilla Nilsson

Varumärkesstrateg
Anette Jannerö

Action marketing
Lomar Arkitekter


Andra vinnare i kategorin