Systembolaget

Bidragsbeskrivning:
Systembolaget genomförde 2015 en genomgripande utveckling av butikskoncept och grafiska identitet. Syftet är att påbörja en resa mot att inspirera till medvetna dryckesval med kunskap och omtanke som utgångspunkt. Uppdraget: En utvecklad identitet samt ett butikskoncept med målet att skapa världens mest omtyckta fackhandel för alkoholdryck. Butikskoncept och identitet utvecklades parallellt för att tillsammans skapa en ny upplevelse. Stilkonceptet för butikskonceptet är ”Ett nordiskt, inspirerande och kunskapsdrivet dryckesbibliotek” Varumärkesidentiteten stödjer det viktiga uppdraget och förtydligar ledorden Inspiration, Kunskap och Ansvar & omtänksamhet och placerar Systembolaget i sin samtid och framtid. Grafiken förmedlar kunskap på ett inspirerande och omhändertaget sätt. En mängd grafiska element, nytt bildspråk och tilläggstypografi förnyar uttrycket. Illustrationer och bilder sätter smak och dryck i sitt sammanhang. Butiken utvärderas mot NKI – och får inte öka alkoholförsäljning.

Arbetsgrupp

  • Strateg/Kundansvarig
    Torbjörn Nordkvist
  • Retailspecialist
    Annika Rabe
  • Operativ Projektledare
    Christine Schönborg, Klara Wistam
  • Creative Director
    Marie Wollbeck
  • Senior Art Director
    Katrin Gullström, Stefan Sundström
  • Art Director
    Erik Dolk
  • Junior Art Director
    Sebastian Löf
  • Illustratör/Grafiker
    Fredrik Brännström
  • Arkitekt
    Anders Larsson