Taxi Trails

År: 2015
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Taxi Stockholm
Byrå: King

Bidragsbeskrivning:
Taxi Stockholm ville bli populära bland svenska och utländska turister. Vi bestämde oss för att försöka hjälpa dem bort från turistfällorna och till platserna som stockholmarna själva besöker. Taxi Stockholm har mer än 8 miljoner körningar per år i Stockholm som alla är spårade med gps. Genom att ta all den statistiken och placera den på Google maps, kunde vi skapa en helt ny typ av interaktiv turistguide. En guide som visar var lokalbefolkningen i Stockholms oftast väljer att åka taxi. På så sätt kunde vi hjälpa turister att hitta och besöka de platser som lokalbefolkningen själva besöker. Guiden spreds i köpt så väl som förtjänad media. Under kampanjen ökade Taxi Stockholms sin marknadsandel på resan mellan Arlanda och Stockholm med 15% och bokningar från hotell ökade med 16%. Nettointäkten per bil ökade med 6%. Sajten hade 20000 besökare från över 117 länder. Mentions för Taxi Stockholm steg med 1300% och vi fick totalt 2,6 miljoner förtjänade impressions.

Motivering:
Vi lämnar spår av ettor och nollor efter oss hela tiden. Det brukar mest leda till lagom skräddarsytt tjatande i en banner. Här blir de istället till något bussigt, smart och användbart. För en digital produktutveckling i en bensindriven bransch vinner Taxi Stockholm och ”Taxi Trails”.


Arbetsgrupp

Creative Director
Frank Hollingworth

Copywriter
Christoffer Dymling

Art Director
Josephine Wallin

Kundansvarig
Sunit Mehrotra

Projektledare
Peter Preisler

Produktionsledare
Lena Ivarsson

Planner
Per Wilson

Digital Kreatör
Johan Tesch

Digital Projektledare
Sofia Weman

Planner
Victor Söderberg

Marknadschef
Carina Herly

Reklamchef
Mathias Ewert

PR-Chef
Natalia Santos


Andra vinnare i kategorin