The Good Divider

År: 2013
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Childhood Foundation

Välgörenhetsorganisationer upplever att det är svårt att samla in pengar då de flesta i dag betalar med kort. Viljan att skänka finns dock kvar.
Lösningen: en streckkod på varuavskiljaren.
Beloppet är helt avgörande och en undersökning visade att fem kronor kan de flesta avvara utan att fundera - och därmed stoppa flödet i kassan.
Avskiljaren ligger väl synlig och används av alla kunder, dessutom är det enkelt för kassören, som ändå tar pinnen och flyttar den vid varje kund, att svepa förbi streckkodsläsaren för registrering.
Förutom att ge alla möjlighet att skänka en slant, även när kontanter saknas, så är avskiljaren på rätt plats i köpmomentet - inte när plånboken är nedstoppad och köpet avslutat.
De som skänkt pengar ser beloppet direkt på kvittot och möjlighet finns att, via medlemsblad, få en sammanställning varje månad. Butikerna och välgörenhetsorganisationerna slipper den utrymmes- och tidskrävande hanteringen med bössorna vilka, enligt uppgift, ändå inte ger några större summor.


Arbetsgrupp

Art Director
Hanna Wittmark

Copywriter
Ulrika Martin

Projektledare
Anna Annermalm


Andra vinnare i kategorin