The Live Quiz Release

Kategori: Event
År: 2014
Valör: Silverägg

Popaganda är sist ut av sommarens musikfestivaler. För att inte drunkna i utbudet gäller det att få igång snacket bland popfansen och synas i media innan festivalsäsongen börjar.

Istället för att skicka ut en traditionell pressrelease så bjöd vi in fans och journalister att gemensamt lista ut vilka artister som var bokade till årets festival i en ”Live Quiz Release” på nattklubben Trädgården. Över 1000 personer kom dit för att se tre band framföra covers av artisterna som var bokade till sommarens festival. Och tusentals fler följde eventet live på Popaganda.se. För varje låt gällde det att vara först med att tweeta korrekt artistnamn och använda #popa13. Den som var snabbast vann en biljett till festivalen!

Den 30 maj (samma dag som eventet) var #popa13 den 3:e högst rankade Twitter-trenden i Sverige vilket gav en total räckvidd på 123 997 användare. Popaganda nämndes i 196 st. artiklar maj-juni 2013, att jämföras med 28 st. maj-juni 2012.


Arbetsgrupp

Copywriter
Petter Dixelius

Creative Director
Gustav Egerstedt

Designer
Louise Erdman Sundh

Flash-utvecklare
Håkan Boqvist

Fotograf
Magnus Torsne

Planner
Elin Johansson

Producent
Marlene Hernbrand

Produktionsledare
Fredrika Frenkiel, Lina Alshammar

Projektledare
Maria Lindskog-Klasén

Uppdragsgivare
Niklas Jonsson, Niklas Ek, Simon Ahlgren, Helen Allvin

Web Director
Erik Hiort af Ornäs

Webbutvecklare
Adrian Berggren, Viktor René, Carl Calderon, Håkan Boqvist


Andra vinnare i kategorin