The Lost Typography of Bauhaus

Kategori: Hantverk
År: 2019
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Adobe

Bakgrund & Brief:
Adobe Fonts (tidigare Adobe Typekit) är en prenumerationsbaserad typsnittstjänst som erbjuder nedladdning av högkvalitativa typsnitt. Under 2018 ville Adobe öka användandet av Adobe Fonts och inspirera kreatörer att designa med typografi.

Insikt:
Det finns en uppsjö av typsnittstjänster på marknaden. För att få målgruppen att börja använda just vår tjänst och våra typsnitt behövde vi skapa något unikt. Något som gav verktygen själ, bortom tekniken.

Lösning:
1932 stängde nazisterna abrupt ned det ikoniska designinstitutet Bauhaus och många potentiella designklassiker lämnades kvar ofärdiga. Tillsammans med Bauhaus Foundation och några av världens främsta typografer har vi, från ofullständiga skisser, färdigställt fem unika typsnitt och gjort dem tillgängliga i Adobe Fonts.

Ett projekt där det som stoppades och förbjöds av nazisterna för nästan ett sekel sedan fått nytt liv i händerna på en ny generation kreatörer.


Arbetsgrupp

Kreatör, Abby Priest
Anders Hellström

Kreatör, Abby Priest
Pontus Widell

Creative Director, Abby Priest
Oskar Hellqvist

Kundansvarig, Abby Priest
Andreas Morne

Produktionsledare, Abby Priest
Cecilia Höglund

Regissör, Swim Club Films
Fredrik Hvass

Producent, Swim Club Films
Helena Widinghoff

Typograf, P98A
Erik Spiekermann

Typograf, Frilans
Flavia Zimbardi

Typograf, Frilans
Luca Pelligrini

Typograf, Frilans
Hidetaka Yamasaki

Typograf, Frilans
Elia Preuss

Typograf, Frilans
Celine Hurka

Executive Creative Sr. Director, Adobe
AJ Joseph

Sr. Group Manager Brand Marketing, EMEA, Adobe
Sabina Strasser

Sr. Creative Director, Adobe
Dan Cowles

Sr. Creative Director, Adobe
Doug Beach

Creative Director, EMEA, Adobe
Daniel Vargas Diaz

Art Director, Adobe
Sara O Dea

Group Manager, Adobe
Beth Lovett

Design Manager, Adobe
Gwen Meyer

Group Marketing Manager, Germany, Adobe
Katja Dollinger

Campaign Manager, EMEA, Adobe
Natalia Lopez-Beswick


Andra vinnare i kategorin