Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

The Rag Bag

Bidragsbeskrivning:
Uniforms For The Dedicated bygger sin affärsmodell på ett mer hållbart mode. Detta är en standard de inte bara kräver av sig själva, utan även vill sätta för hela modebranschen. För att göra det enkelt för deras kunder att återvinna kläder de inte längre använder, och för att cementera deras roll som förespråkare för ett mer hållbart mode så krävdes ett sätt som överraskade, förenklade och som gjorde det naturligt för människor att donera sina kläder vidare. Så vi skapade The Rag Bag – shoppingpåsen som blir en donationskanal – och som är tillgänglig för alla varumärken som vill. Som en del av 2014 års TED-event i Göteborg, där Uniforms For The Dedicated bjudits in att tala om The Rag Bag, arrangerade vi en sampling där vi, i samband med föreläsningen, delade ut The Rag Bag till TED-besökarna. Genom detta nådde vi 500 early adopters, på en plats där allt handlar om att sprida bra idéer. Och allt till kostnaden av några påsar.

Motivering:
Längst ner i slit och släng-samhällets näringskedja brukar plastkassen få transportera saker på väg till en soptunna. Nu skapar den istället förutsättningar för lite mer hållbarhet. Dessutom bjuder man sina konkurrenter på idén. Alla kan får påsar alltså. Men bara Ragbag och Uniforms for the Dedicated får årets guldägg.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Joel Ekstrand, Fredrik Simonsson
  • Copywriter
    Nick Christiansen, Magnus Jakobsson
  • Projektledare
    Katarina Bäcklund
  • Designer
    Linus Östberg
  • Faktor
    Anna Hellenberg
  • Foto och Retusch
    Christian Björnehag
  • Original Artwork
    Leif Blondell
  • Digital Production Director
    Jojo Brännström
  • Webbutvecklare
    August Björnberg
  • Planner
    Gustav Hamdahl
  • Motion Graphics
    Christian Paulsson
  • Creative Director/Founding Partner
    Fredrik Wikholm
  • Digital Marketing Manager
    Victor Persson
  • Filmproduktion
    House Agency
  • Producent
    Joakim Kromnér
  • Editor
    Haris Badic
  • PR-konsult
    Simon Strand
  • Produktionsbolag
    B-Reel
  • Digital Producer
    Michael Nyberg
  • Original Artwork
    Peter Danielsson