The World’s Most Claustrophobic Cinema

Kategori: Aktivering
År: 2019
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Göteborg Film Festival

Bakgrund:
Filmbranschen står inför ett stort skifte, streamingtjänster som Netflix och HBO är ett stort hot mot biografer. Därför var det viktigt att göra något som Netflix inte kan konkurrera med. Göteborg Film Festival vill också konkurrera med internationella festivaler och har som mål att bli rankad topp tio i världen. Årets strategi var att erbjuda något unikt, som inte går att uppleva vare sig hemma framför TVn eller på andra festivaler.

Lösning:
Årets tema för festivalen var "Apokalyps", och för premiären av nobelpristagaren Harry Martinssons dystopiska rymdepos Aniara, skapades 'The World’s Most Claustrophobic Cinema’. En biograf där sköna fåtöljer byttes mot åtta sarkofager. Precis som i filmen ville vi få besökarna att känna sig hopplöst utelämnade och instängda ute i rymden. Det fanns biljetter till 28 föreställningar att köpa via hemsidan, som till vilken annan föreställning som helst.


Arbetsgrupp

Chief Creative Officer, Stendahls
Martin Cedergren

Head of Strategy, Stendahls
Andreas Gunberg

Art Director, Stendahls
Zeynep Sahin

Copywriter, Stendahls
Sandra Bondesson

AD, Stendahls
Mats Tellving

PR Manager, Stendahls
Annie Lundgren

PR & Social Media Strategist, Stendahls
Linda Fernell

Account Director, Stendahls
Jens Flensburg

Director, Fanny & Alexander
Alexander Gibbons Barth

Director, Fanny & Alexander
Gustav Öhman Spjuth

Production Manager, Frilans
Sofia Englundh

DOP, Frilans
Sebastian Danneborn

Editor, Frilans
Robin Johansson

Composer, Frilans
Jonas Wikstrand

Comp, MediaMonks Stockholm

Colorist, Terrassen
Sebastian Guest

Sound Design, Ljudbang
Gabrielle Wikhede

Still Photography and Retouching
Studio Mint


Andra vinnare i kategorin