Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Tjoget – Ett till tjugo

Tjoget i Hornstull har varit både restaurang och barberare, vinbar och cocktailbar. Varje avdelning har haft sitt eget varumärke, medan gästerna kort och gott gått till just Tjoget. Under hösten 2018 skulle det som tidigare varit tre bli ett.

Tjogets gemensamma identitet dramatiserar den mest bokstavliga tolkningen av namnet: siffran 20. Allt i restaurangen numreras löpande och stammisen hittar nya nummer vartefter tiden går. I menyer numreras drinkar och maträtter 1–20, efter 20 börjar numreringen om. Varje meny kan alltså ha flera av ”nummer 3” vilket är skitjobbigt för både gäster och personal och bäddar för missförstånd och samtalsämnen. Men så måste det bli – det finns bara 20 i ett tjog.

Materialmässigt är den grafiska identiteten lika fulsnygg som inredningen: Läder, plast, gem, gummisnoddar och papper.

Materialkostnaden har kommit att visa sig dyrare än estimerat då menyerna ofta hittar en ny partner i baren, som de strax följer med hem. Vi vill tro att det beror på deras yttre.

Arbetsgrupp

  • Designer, Open Studio Stockholm
    Peter Herrmann
  • Junior designer, Open Studio Stockholm
    Tilda Ragnartz
  • Uppdragsgivare, Tjoget
    Boban Rudinski
  • Uppdragsgivare, Tjoget
    Joel Söderbäck
  • Uppdragsgivare, Tjoget
    Andreas Bergman
  • Projektledare / Strateg, Open Studio Stockholm
    Åsa Berg
  • Produktionsledare, Open Studio Stockholm
    Maria Backström
  • Utvecklare
    Micke Ring