Tjoget – Ett till tjugo

År: 2019
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Tjoget

Tjoget i Hornstull har varit både restaurang och barberare, vinbar och cocktailbar. Varje avdelning har haft sitt eget varumärke, medan gästerna kort och gott gått till just Tjoget. Under hösten 2018 skulle det som tidigare varit tre bli ett.

Tjogets gemensamma identitet dramatiserar den mest bokstavliga tolkningen av namnet: siffran 20. Allt i restaurangen numreras löpande och stammisen hittar nya nummer vartefter tiden går. I menyer numreras drinkar och maträtter 1–20, efter 20 börjar numreringen om. Varje meny kan alltså ha flera av ”nummer 3” vilket är skitjobbigt för både gäster och personal och bäddar för missförstånd och samtalsämnen. Men så måste det bli – det finns bara 20 i ett tjog.

Materialmässigt är den grafiska identiteten lika fulsnygg som inredningen: Läder, plast, gem, gummisnoddar och papper.

Materialkostnaden har kommit att visa sig dyrare än estimerat då menyerna ofta hittar en ny partner i baren, som de strax följer med hem. Vi vill tro att det beror på deras yttre.


Arbetsgrupp

Designer, Open Studio Stockholm
Peter Herrmann

Junior designer, Open Studio Stockholm
Tilda Ragnartz

Uppdragsgivare, Tjoget
Boban Rudinski

Uppdragsgivare, Tjoget
Joel Söderbäck

Uppdragsgivare, Tjoget
Andreas Bergman

Projektledare / Strateg, Open Studio Stockholm
Åsa Berg

Produktionsledare, Open Studio Stockholm
Maria Backström

Utvecklare
Micke Ring


Andra vinnare i kategorin