Twee-Q

Kategori: PR
År: 2013
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Crossing Boarders
Byrå: Deportivo

Hur värderas din röst i juryarbetet? Tror du att den värderas olika beroende på om du är en man eller en kvinna?

Uppdraget
Crossing Boarders gav oss en utmaning: Att väcka ett medialt intresse för jämställdhet och att engagera människor online. För att ytterligare öka pressen: Kampanjen skulle lanseras under Almedalsveckan.

Insikt
Människor uppfattar tyvärr jämställdhetsproblemen som långt borta, exempelvis i bolagsstyrelser.

Strategi
Att förflytta jämställdhetsproblemet närmare varje enskild människa.

Lösning
Vad är närmare än ett samtal? Vi gick till världens största pågående samtal, Twitter, och byggde Twee-Q: världens första verktyg för att mäta jämställdhet på Twitter.

Resultat
Twee-Q var årets ord i Almedalen enligt DN, och i tweet efter tweet, på språk efter språk, återkom samma tanke: ”Oj, retweetar jag så sällan kvinnor?”
Den mediala räckvidden var trettio miljoner och kampanjen spreds till över hundra länder.
Vi gav journalisterna mätbarhet och de gav oss spaltmeter tillbaka.


Arbetsgrupp

Art Director
Hampus Högberg

Executive Creative Director
Stefan Ronge

Planner
Mattias Ronge

PR-konsult
Sandra Andersson

Projektledare
Mats Mehlberg

Web Director
Anders Hallén

Webbutvecklare
Fredrik Davidsson


Andra vinnare i kategorin