Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Twee-Q

Hur värderas din röst i juryarbetet? Tror du att den värderas olika beroende på om du är en man eller en kvinna?

Uppdraget
Crossing Boarders gav oss en utmaning: Att väcka ett medialt intresse för jämställdhet och att engagera människor online. För att ytterligare öka pressen: Kampanjen skulle lanseras under Almedalsveckan.

Insikt
Människor uppfattar tyvärr jämställdhetsproblemen som långt borta, exempelvis i bolagsstyrelser.

Strategi
Att förflytta jämställdhetsproblemet närmare varje enskild människa.

Lösning
Vad är närmare än ett samtal? Vi gick till världens största pågående samtal, Twitter, och byggde Twee-Q: världens första verktyg för att mäta jämställdhet på Twitter.

Resultat
Twee-Q var årets ord i Almedalen enligt DN, och i tweet efter tweet, på språk efter språk, återkom samma tanke: ”Oj, retweetar jag så sällan kvinnor?”
Den mediala räckvidden var trettio miljoner och kampanjen spreds till över hundra länder.
Vi gav journalisterna mätbarhet och de gav oss spaltmeter tillbaka.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Hampus Högberg
  • Executive Creative Director
    Stefan Ronge
  • Planner
    Mattias Ronge
  • PR-konsult
    Sandra Andersson
  • Projektledare
    Mats Mehlberg
  • Web Director
    Anders Hallén
  • Webbutvecklare
    Fredrik Davidsson