Världens enklaste klamydiatest

Kategori: Integrerat
År: 2011
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: RFSU AB

RFSU erbjuder ett enkelt hemmatest för klamydia som kan köpas på Apoteket och resultatet fås inom 24 timmar. Tyvärr har många en felaktig bild av att testa sig för klamydia, "undersökningen gör ont" eller att det är "pinsamt" att testa sig, med tanke på att det kan leda till jobbiga möten med folk man känner. Detta leder till att många förnekar att dom överhuvudtaget kan vara smittade och därför struntar i att testa sig. Det finns även en uppfattning om att klamydia "inte är så farligt" och att man därför kan vänta med att testa sig.

Vi behövde väcka vår målgrupp ur deras förnekelse. Istället för att prata om riskerna med att ha klamydia, som annan kommunikation i den här kategorin kan göra, så var vi lite mer lekfulla. Vi behövde lura dom lite först.

Vi skapade enkla, fejkade klamydiatester som var enklare än nånsin. Dessa gick som en integrerad kampanj i web, tv, print och alternativ media. När mottagaren gjort testen fick dom se vårt budskap "Riktigt så enkelt är det inte men nästan. Köp vårt klamydiatest på Apoteket och få svar inom 24 timmar".

På så sätt interagerade vi med mottagaren, bjöd på ett litet skratt och fick dom att inse att genom att göra vårt test, var dom nyfikna på att få veta om sin sjukdomsstatus på riktigt.

Resultat:

Ökade försäljningen med 102%
Blev marknadsledande.


Arbetsgrupp

Art Director
Mårten Magnusson, Fatih Okan

Copywriter
Christoffer Dymling

Creative Director
Fredrik Preisler

Kundansvarig
Fredrik Svensson

Produktionsledare
Anna Wallin

Uppdragsgivare
Jessica Åström

Varumärkesstrateg
Johan Falk


Andra vinnare i kategorin