Vattenglaset

Kategori: Interaktivt
År: 2011
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Toyota Sverige

Toyotas miljöstrategi är grundad i en helhetssyn - från produktion och förbrukning till återvinning.
Vårt uppdrag var att bevisa detta genom att driva engagemang för ’ecodriving’. Vår enkla lösning - kör med ett glas vatten på instrumentbrädan och undvik att spilla så kör du genast mer miljövänligt.
Vi paketerade detta i en uppmaning till att medverka och sänka bränsleförbrukningen med 10%. För att öka intresset skapade vi en iPhone app som såg ut som ett vattenglas och reagerade verklighetstroget vid körning. Appen analyserar körningen och synkroniserar med vår kampanjsajt, som innehåller ytterligare verktyg för att förbättra din körstil, utmana vänner och se statistik från andra användare.
Vi lanserade utmaningen i dagspress, TV, genom bloggar, artiklar, Facebook och andra sociala media. I morgontrafiken delade vi ut 60,000 glas vatten till bilister och väckte uppmärksamhet med specialtillverkade stora vattenglas monterade på biltak.


Arbetsgrupp

AD-assistent
Afshin Moeini

Art Director
Lisa Engardt

Copywriter
Amalia Pitsiava

Creative Director
Adam Kerj

Original Artwork
C2

Planner
Per Jaldeborg

Produktionsledare
Marie Nodbrink, Ebba Jandér

Projektledare
Tom Hedström


Andra vinnare i kategorin