Vem bryr sig?

Kategori: Event
År: 2013
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Försvarsmakten iscensatte ett scenario för att ta reda på hur långt vi egentligen är beredda att gå för varandra. En person låstes in i en box i Stockholm. Han gick med på att sitta där tills någon frivilligt tog hans plats. En gång varje timme öppnades en dörr, om någon var där fick han lämna boxen. Boxen streamades live på en kampanjsite från vilken folk inte kunde göra något för att hjälpa personen. Inga statusuppdateringar hjälpte och ingen tweet gjorde någon skillnad. Det enda sättet att hjälpa personen var att fysiskt ta platsen själv. Under totalt 89 timmar offrade 74 personer sin egen frihet för att hjälpa någon de aldrig träffat. Eventet började snabbt diskuteras i sociala media och på bara fyra dagar hade kampanjsiten över 100000 besökare. Vi hade startat en diskussion i målgruppen men också bevisat att det finns många som är beredda att offra sin egen bekvämlighet för att hjälpa andra. Av 1430 tjänster och ett mål på 4300 ansökningar fick Försvarsmakten in 9930 ansökningar.


Arbetsgrupp

Art Director
Daniel Mencák, Lisa Granberg

Copywriter
Jeff Salomonsson, Martin Lundgren

Creative Director
Fredrik Simonsson, Magnus Jakobsson

Faktor
Anna Hellenberg

Kundansvarig
Johan Dannemann

Ljud
Redpipe/Plop

Originalare
Patrik Pagreus

Planner
Adam Sandahl, Cornelia Wangel

Producent
Mattias Coldén

Produktionsledare
Tina Munck

Projektledare
Sandra Kaludjercic Bergman

Retusch
Christian Björnerhag

Uppdragsgivare
Anders Sjödén, Annika Ivner, Johannes Hellqvist

Web Director
Robin Karlsson

Webbproducent
Elisabet Halming

Webbutvecklare
Sebastian Ross


Andra vinnare i kategorin