Vem bryr sig?
Kategori: Event År: 2013 Valör: Silverägg Uppdragsgivare: Försvarsmakten Byrå: DDB Stockholm
Försvarsmakten iscensatte ett scenario för att ta reda på hur långt vi egentligen är beredda att gå för varandra. En person låstes in i en box i Stockholm. Han gick med på att sitta där tills någon frivilligt tog hans plats. En gång varje timme öppnades en dörr, om någon var där fick han lämna boxen. Boxen streamades live på en kampanjsite från vilken folk inte kunde göra något för att hjälpa personen. Inga statusuppdateringar hjälpte och ingen tweet gjorde någon skillnad. Det enda sättet att hjälpa personen var att fysiskt ta platsen själv. Under totalt 89 timmar offrade 74 personer sin egen frihet för att hjälpa någon de aldrig träffat. Eventet började snabbt diskuteras i sociala media och på bara fyra dagar hade kampanjsiten över 100000 besökare. Vi hade startat en diskussion i målgruppen men också bevisat att det finns många som är beredda att offra sin egen bekvämlighet för att hjälpa andra. Av 1430 tjänster och ett mål på 4300 ansökningar fick Försvarsmakten in 9930 ansökningar.
Arbetsgrupp
Art Director
Daniel Mencák, Lisa Granberg
Copywriter
Jeff Salomonsson, Martin Lundgren
Creative Director
Fredrik Simonsson, Magnus Jakobsson
Faktor
Anna Hellenberg
Kundansvarig
Johan Dannemann
Ljud
Redpipe/Plop
Originalare
Patrik Pagreus
Planner
Adam Sandahl, Cornelia Wangel
Producent
Mattias Coldén
Produktionsledare
Tina Munck
Projektledare
Sandra Kaludjercic Bergman
Retusch
Christian Björnerhag
Uppdragsgivare
Anders Sjödén, Annika Ivner, Johannes Hellqvist
Web Director
Robin Karlsson
Webbproducent
Elisabet Halming
Webbutvecklare
Sebastian Ross
Följ Guldägget