Wine Mechanics

År: 2019
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Wine Mechanics
Byrå: Happy F&B

Bakgrund
Sveriges första ""urban winery"" behövde namn, identitet och förpackningsdesign. Önskan var att komma så långt från vin-snobberi som möjligt och bygga ett varumärke som kommunicerar hantverk, experimentverkstad och entusiasm. Det går att göra fantastiskt vin varsomhelst, till och med i ett industriområde.

Idé
Vår idé var att kalla verksamheten för Wine Mechanics. Med en enkel mutter som symbol och det blå rutmönstret som funktionell dekor – några få designelement som tillsammans skapar igenkänning.
För att betona rollen som uppstickare i en ofta konservativ bransch uttrycker varje produkt sin egen personlighet, smak och idé. Basen är alltid konstruktörens millimeterpapper, men på den ytan kan allt hända.

Lansering
Maj 2018. På Systembolaget under hösten.


Arbetsgrupp

Creative director, Happy F&B
Anders Kornestedt

Design director, Happy F&B
Martin Bergström

Design director, Happy F&B
Oskar Andersson

Designer, Happy F&B
Tomas Möller

Designer, Happy F&B
Anna Ahnborg

Operativ projektledare, Happy F&B
Rebecca Einarsson

Fotograf
Kalle Sanner


Andra vinnare i kategorin