Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

You Never Walk Alone

Bidragsbeskrivning:
En mängd psykiska och sociala stigma gör att få HIV-testar sig. Vårt uppdrag under Pride var att få så många män som har sex med män som möjligt att testa sig. Vi ville göra testet lustfyllt, något att stoltsera snarare än smyga med. På så vis skulle vi inte bara testa en massa personer, vi skulle även få ambassadörer för att känna till sin HIV-status. Lösningen blev att ge varje testad person ett digitalt armband som blinkade i rött, som ett hjärtslag. När någon testade sig skickades en signal som gjorde att varje armband blinkade till i Prideflaggans färger. Samma signal tände även en pixel på en enorm skärm synlig över hela Pride Park. Test för test, pixel för pixel formades en väldig Prideflagga på skärmen. Effekten blev en effektiv call to action. Men även en känsla av gemenskap och att HIV är något som är större och påverkar fler än bara en själv. Alla 1500 armband delades ut, över 100% fler personer testades än 2013 och ett svenskt rekord i antalet HIV-test under en vecka sattes.

Arbetsgrupp

  • Projektledare / Digital Director
    Markus Björk
  • Producer
    Tobias Persson
  • Copywriter
    Henning Wijkmark
  • Art Director
    Patrik Reuterskiöld
  • Planner
    Oscar Erlandsson
  • Designer
    Rasmus Sjöborg
  • Produktion webbsajt / LCD-skärmar
    Dareville
  • Produktion digitala armband
    Pixmob
  • Produktion banners
    Bannerboy