Skansens julmarknad är ett av verksamhetens viktigaste program sedan starten 1891. Samtidigt pågår julmarknaden under en av de mest konkurrensutsatta programperioderna i Stockholm, som 2021 dessutom skulle genomföras mitt under rådande pandemi.
Vår brief var att öka attraktionskraften och att säkra antalet besök på Skansens julmarknadsdagar. Detta på ett vis som skulle bredda bilden av Skansen som friluftsmuseum.
En stor del av Skansens uppdrag som museum är att bevara hantverk och hantverkstekniker från förr så dessa inte glöms bort.
När julfirandet fyllde 130 år dök vi ner i Skansens affischarkiv sedan 1891 och bestämde oss för att skapa helt nya motiv. Som fem nedslag i Sveriges designhistoria som lyfter fram de hantverkstekniker vi använde vid förra sekelskiftet till de hantverkstekniker vi använder i dag.
Den största utmaningen var att det inte finns så många verksamma personer som kan de här teknikerna längre. Därför samarbetade vi med hantverksskickliga konstnärer och designers som fortfarande kan etsa på träsnitt, göra originalframställningar och som behärskar tekniker som annars riskerar att glömmas bort.
Resultatet?
Julen på Skansen hade flest besökare sedan 2004 – mitt under pandemin. Dessutom ökade trafiken till Skansens hemsida med 155%.