Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

130 år av hantverk

Skansens julmarknad är ett av verksamhetens viktigaste program sedan starten 1891. Samtidigt pågår julmarknaden under en av de mest konkurrensutsatta programperioderna i Stockholm, som 2021 dessutom skulle genomföras mitt under rådande pandemi.

Vår brief var att öka attraktionskraften och att säkra antalet besök på Skansens julmarknadsdagar. Detta på ett vis som skulle bredda bilden av Skansen som friluftsmuseum.

En stor del av Skansens uppdrag som museum är att bevara hantverk och hantverkstekniker från förr så dessa inte glöms bort.

När julfirandet fyllde 130 år dök vi ner i Skansens affischarkiv sedan 1891 och bestämde oss för att skapa helt nya motiv. Som fem nedslag i Sveriges designhistoria som lyfter fram de hantverkstekniker vi använde vid förra sekelskiftet till de hantverkstekniker vi använder i dag.

Den största utmaningen var att det inte finns så många verksamma personer som kan de här teknikerna längre. Därför samarbetade vi med hantverksskickliga konstnärer och designers som fortfarande kan etsa på träsnitt, göra originalframställningar och som behärskar tekniker som annars riskerar att glömmas bort.

Resultatet?
Julen på Skansen hade flest besökare sedan 2004 – mitt under pandemin. Dessutom ökade trafiken till Skansens hemsida med 155%.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Martin Baude, Garbergs
  • Copywriter
    Lina Bergman , Garbergs
  • Designer
    Maja Nylund, Garbergs
  • Formgivare och original
    Rasmus Asp, Garbergs
  • Social media creative
    Iris Rylander, Garbergs
  • Planner och digitala strateg
    Torun Bergholm , Garbergs
  • Projektledare
    Joakim Landin , Garbergs
  • Produktionsledare och byråproducent
    Birgitta Bergström , Garbergs
  • Kommunikationschef
    Yvonne Borg Nordlind, Skansen - uppdragsgivare
  • Enhetschef marknad
    Lisa Larsson, Skansen - uppdragsgivare
  • Enhetschef e-handel
    Anna Bodén , Skansen - uppdragsgivare
  • Producent
    Anette Björlin, Skansen - uppdragsgivare
  • Enhetschef - kulturhistoriska avdelningen
    Åsa Magnusson , Skansen - uppdragsgivare
  • Specialist - kulturhistoriska avdelningen
    Elvira Swedmalm, Skansen - uppdragsgivare
  • Specialist - kulturhistoriska avdelningen
    Katrin Hellers, Skansen - uppdragsgivare
  • Specialist - kulturhistoriska avdelningen
    Arina Stoenescu, Skansen - uppdragsgivare
  • Content team
    Ida Hassel Bergström, Skansen - uppdragsgivare
  • Content team
    Mathilda Hogg, Skansen - uppdragsgivare
  • Illustratör och gravör
    Lars Sjöbloom
  • Illustratör och gravör
    Agnes Miski Török
  • Designer
    Kerstin Engberg
  • Designer
    Maja Nylund, Garbergs
  • Designer
    Lowe Steiner, Garbergs
  • Research och rekvisita
    Anna Ohlsson, Garbergs
  • Fotograf, DOP & regi
    Anna Hugosson , Garbergs film och foto
  • Motion Graphic creator
    Najeb Albakar , Garbergs film och foto
  • Motion creative
    Iris Rylander, Garbergs film och foto
  • Grading
    Edward Negussie , Wgtam
  • Ljud
    John Swartling, Swartling produktion
  • Rekvisita/props/kostym/
    Sara Liljeberg, Garbergs
  • Bildarbete
    Noonchstudios
  • Repro
    BT Studios