Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

50/50

Under 2019 var Burger King Sverige (BK) den första BK-marknaden i Europa att lansera en växtbaserad burgare: Rebel Whopper. En burgare som både till smak och konsistens är väldigt lik originalet. Något många skeptiker hade svårt att tro, försäljningen tog därför inte fart som man hoppats.

Burger King tog därför fram 50/50-målet. Ett mål där du inte visste vad du fick, just för att poängtera att du inte skulle kunna känna skillnaden på en kött- eller växtbaserad burgare.

Kampanjen var en stor framgång, bland annat lyftes försäljningen med 28%. Detta främst tack vare hög publicitet och en större tänkbarhet för både varumärket och dess produkter.

Arbetsgrupp

  • ECD
    Björn Ståhl, INGO
  • Art Director
    Max Hultberg, INGO
  • Copywriter
    Magnus Ivansson, INGO
  • Kundansvarig/projektledare
    Rickard Allstrin, INGO
  • Head of strategy/planner
    Simon Stefansson, INGO
  • Produktionsledare
    Mia Melani, INGO
  • Final art
    Åsa Eklund, INGO
  • Final art
    Karolina Fellenius, INGO
  • Agency Producer
    Pia Dueholm, INGO
  • Technology director
    Stefan Kindgren, INGO
  • Marketing Director
    Daniel Schröder, Burger King
  • General Manager
    Iwo Zakowski, Burger King
  • Innovation Manager
    Maria Oddbjörn, Burger King