Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

A Million More

Idag är det svårt att tänka sig en bil utan säkerhetsbälte. Men efter att Volvo introducerade trepunktsbältet 1959 fick de massiv kritik. Man kallade det dumt, otäckt och en inskränkning av mänskliga rättigheter. Vi insåg att dessa reaktioner var väldigt lika dagens kommentarer om Volvos nya säkerhetsfunktioner såsom hastighetsspärr och bilkameror. Vi ville därför påminna människor om att idéer som förändrar världen ofta är de mest kontroversiella.

I filmen A Million More hör vi först överlevare från bilolyckor läsa upp gamla och kritiska citat riktade mot säkerhetsbältet. Vi reser sedan tillbaka i tiden där vi ser kraschtester och tidigare versioner av bältet som visar att Volvo alltid har prioriterat säkerhet. Därefter återger överlevarna sina egna känslosamma berättelser om olyckorna och hur det hade kunnat sluta annorlunda utan bältet. Till sist landar filmen i att Volvo nu lanserar en rad nya säkerhetsfunktioner med ambitionen att rädda en miljon liv till.

Filmen följdes upp av en dokumentärserie vid namn One of A Million där vi ser överlevarna berätta om deras olyckor med deras egna ord. I print och sociala medier jämförde vi gammal kritik riktad mot bältet med liknande citat från nutida kritik mot Volvos nya innovationer. I övrigt bestod kampanjen av sociala aktiveringar, print, tv, utomhus, radio och PR. Allt som allt blev kampanjen en påminnelse om att våga tro som mest, när kritiken är som starkast.

Arbetsgrupp

  • Supporting Act
    Fredrik Wrahme
  • Campaign Manager
    Louise Ahlström , Volvo Car Corporation
  • Head of Marketing & Brand
    Mike Johnstone , Volvo Car Corporation
  • Global Marketing Director
    Andreas Malm , Volvo Car Corporation
  • Global Brand Strategy
    Agustín Soriano , Volvo Car Corporation
  • Creative Strategy
    Auste Skrupskyte , Volvo Car Corporation
  • Marketing Manager
    Holger Pegelow, Volvo Car Sverige
  • Campaign Manager
    Susanne Åberg Inghammar, Volvo Car Sverige
  • Campaign Manager
    Anna Norlander, Volvo Car Sverige
  • Art directors
    Sophia Lindholm, Karl Risenfors, Leo Dal, Forsman & Bodenfors
  • Copywriters
    Hampus Elfström, Nicholas Düfke, Forsman & Bodenfors
  • Designers
    Martin Joelsson, Christian Sundén, Forsman & Bodenfors
  • Client Director
    Magnus Wretblad, Forsman & Bodenfors
  • Account Executive
    Ewa Edlund, Katarina Klofsten, Forsman & Bodenfors
  • PR Strategist
    Bjarne Darwall, Forsman & Bodenfors
  • Strategist
    Daniel Sjöstrand, Forsman & Bodenfors
  • Digital Strategist
    Peter Gaudiano, Forsman & Bodenfors
  • Agency Producer
    Anna Junker Lundin, Forsman & Bodenfors
  • Originalproduktion
    F&B Daily
  • Director
    Laerke Herthoni, New Land
  • Producer
    Kalle Wettre, New Land
  • Executive Producer
    Sophie Tamm Christensen, New Land
  • D.O.P.
    Mattias Rudh, New Land
  • Stylist
    Johanna Borggren, New Land
  • Production Designer
    Catharina Nyqvist, New Land
  • Editor
    Johan Söderberg, Miguel Angel, New Land
  • Grade
    Joakim Rissveds, New Land
  • Sound Design
    Adrian Aurelius, Ballad, New Land
  • Online
    Peter Törnestam, Chimney
  • Composer & Artist
    Jacob Mühlrad, Music
  • Copyist
    Frej Wedlund
  • Piano
    Markus Jägerstedt
  • Strings
    Erik Arvinder, Andrej Power, Albin Uusijärvi, Riikka Repo
  • Engineer
    Mickey Hurcombe
  • Producer
    Markus Jägerstedt
  • Music Supervisor
    André Brink, Universal Music Publishing