Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Bokstaveringsalfabetet används dagligen över radio av stora svenska arbetsgivare som Försvarsmakten, Polisen och Sjöräddningen. Det består av bara svenska mansnamn sedan 1891. Så därför tog vi fram ett nytt, för 2018. Ett alfabet som kunde hjälpa till att skicka rätt signaler i tiden, och bokstavligen lyfta upp jämställdhet och representation på agendan. Adam Berit formulerades lanserades som en konversationsstartare i sociala medier, utomhus, dagspress, ett riktat radiomeddelande mot svenska myndigheter samt en affisch-kollektion på Designtorget där vi lät kända formgivare göra egna tolkningar av alfabetet. I grunden för kampanjen stod själva alfabetet – 28 namn framtagna i samarbete med språkforskaren Malin Svensson vid Lunds Universitet och Mattias Helder, chef för fonetiklaboratoriet vid Institutionen för lingvistik på Stockholms universitet. Adam Berit startade en rikstäckande debatt om vilka som får synas i vårt språk, och i vårt samhälle. Kampanjen fick 25 miljoner i potentiell räckvidd och ett förtjänat media-värde på 8.9 miljoner kronor.

Arbetsgrupp

  • Art Director, ANR BBDO
    Fabian Lakander
  • Art Director, Åkestam Holst NoA
    Linus Bronge
  • Art Director, Åkestam Holst NoA
    Oskar Pernefeldt
  • Copywriter, ANR BBDO
    Urban Wirdheim
  • Copywriter, Åkestam Holst NoA
    Daniel Vaccino
  • Creative Director, ANR BBDO
    Andreas Lönn
  • Creative Director, Åkestam Holst NoA
    Magnus Jakobsson
  • PR-specialist, ANR BBDO
    Jenny Canborn
  • Produktionsledare, ANR BBDO
    Hilda Carlsson
  • Projektledare, ANR BBDO
    Maria Fager
  • Final art, ANR BBDO
    Camilla Rosenzweig
  • Foto, ANR BBDO
    Jacob Nathanson
  • Projektledare, Åkestam Holst NoA
    Lina Engler
  • Produktionsledare, Åkestam Holst NoA
    Mimmi Morén
  • Strateg, Åkestam Holst NoA
    Lisa Rabe
  • Strateg, Åkestam Holst NoA
    Stina Hansson
  • Digital Strateg, Åkestam Holst NoA
    Hanna Brochs
  • PR-strateg, Åkestam Holst NoA
    Ida Persson
  • Producent, BKRY NoA
    Henrik Adenskog
  • DP/Editing, BKRY NoA
    Nisse Axman
  • Webbdesigner, BKRY NoA
    Fredrik Lindh
  • Digital Producent, BKRY NoA
    Alex Picha
  • Formgivare, BKRY NoA
    Anna Forsberg
  • Formgivare, BKRY NoA
    Lotta Person
  • Marknadsansvarig, Rättviseförmedlingen
    Julia Ohlström
  • VD, Rättviseförmedlingen
    Henrik Fröjmark
  • Styrelseledamot, Fredrika Bremer Förbundet
    Christina Knight
  • Verksamhetsledare, Fredrika Bremer Förbundet
    Miriam Kollberg
  • Produktionsbolag
    Flickorna Larsson