Bokstaveringsalfabetet används dagligen över radio av stora svenska arbetsgivare som Försvarsmakten, Polisen och Sjöräddningen. Det består av bara svenska mansnamn sedan 1891. Så därför tog vi fram ett nytt, för 2018. Ett alfabet som kunde hjälpa till att skicka rätt signaler i tiden, och bokstavligen lyfta upp jämställdhet och representation på agendan. Adam Berit formulerades i samarbete med språkforskare och fonetiker – bl.a. doktorand Malin Svensson vid Lunds Universitet och Mattias Helder, chef för fonetiklaboratoriet vid Institutionen för lingvistik på Stockholms universitet. Förslaget lanseras via en integrerad kampanj med ett direktsänt radiomeddelande på AM-bandet, print i dagspress, utomhusreklam, digitalt, sociala medier, och en kollektion affischer på designtorget, där vi lät olika formgivare göra en personlig tolkning av alfabetet. Adam Berit startade en rikstäckande debatt om vilka som får höra oAdam Berit uppmärksammades i bl.a. TV4, SVT, Aktuellt, Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, P3, Breaking News m.fl. och blev under några dagar i september landets delade nyhet.