Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Bad Movie Index

Idag konsumeras mer film än någonsin. Tyvärr innebär streamingjättarnas massutbud att kvantitet ofta kommer före kvalitet. Draken Film, Göteborg Filmfestivals egna streamingtjänst, har ett utbud med filmer från världens alla hörn, noggrant handplockade av filmexperter. Under en tid då behovet var större än någonsin, ville Draken Film hjälpa fler människor att upptäcka kvalitetsfilm.

Vi skapade därför ett motgift till dåliga filmupplevelser i form av The Bad Movie Index – ett rörligt pris för medlemskap på Draken Film som blir billigare, ju sämre film Sverige tittar på. Det funkar såhär: ett API samlar i realtid in data på streamingjättarnas mest populära filmer. Detta jämförs sedan med deras genomsnittsbetyg på recensionssajterna IMDB och Rotten Tomatoes, vilket bestämmer om priset går upp eller ner.

Hemsidan utgjorde kärnan i kampanjen och gjorde det enkelt för alla att följa indexet och bli medlemmar. Det kompletterades med lanseringsfilm, PR, print och veckovisa strömningsanalyser från programgruppen. Vi gjorde även kontextuella poster på sociala medier när priset var så lågt att man kunde göra en bra deal – men varnade även när priset sköt i höjden.

Det nya indexet spred sig snabbt, inte bara inom filmvärlden men också i breda medier i Sverige och internationellt. Man såg även en ökning med 18% fler prenumeranter än samma period förra året. Vad som började som en enkel brief blev en helt ny affärsmodell för Draken Film där tjänstens pris för första gången kunde bestämmas av människors beteende på konkurrerande plattformar. Och eftersom behovet av kvalitetsfilm ser ut att fortsätta är modellen inte begränsad till en kampanjperiod, utan gäller hela livet.

Arbetsgrupp

  • Marknadschef
    Karl Svedung, Draken Film
  • Kommunikationschef
    Andreas Degerhammar
  • Projekledare
    Olle Agebro
  • Klippare
    Erik Toresson Hellqvist
  • Back-end-utvecklare
    Anders Matsson
  • Art directors
    Leo Dal, Karl Risenfors, Sophia Lindholm, Forsman & Bodenfors
  • Copywriter
    Hampus Elfström
  • Designer
    Martin Joelsson
  • Client director
    Cilla Glenberg Pegelow
  • Account executive
    Ewa Edlund
  • PR-strateg
    Bjarne Darwall
  • Planner
    Daniel Sjöstrand
  • Digital strateg
    Peter Gaudiano
  • Film
    F&B Daily
  • Musik
    Jonas Quant
  • Front end & webproduktion
    Simma Lugnt
  • Originalproduktion
    F&B Daily