När barn över hela världen längtade som allra mest efter tomten och julafton, uppmärksammade vi längtan som barn drabbade av cancer känner för sin sista behandlingsdag.
När man hör hur krävande det är för ett barn att genomlida en cancerbehandling, är det enkelt att förstå varför den här längtan växer sig så stor. Det handlar om att få känna sig lite mer som andra barn, att få tid och möjlighet att vara som andra barn.
Julkampanjens nya perspektiv gjorde att Barncancerfonden – under årets överlägset mest konkurrensutsatta period – hade en reklamerinran som var 28 procentenheter över julens näst mest effektiva insamlingskampanj. Dessutom överträffade kampanjen Barncancerfondens tidigare rekord med hela 20 procentenheter.
Kampanjens förmåga att nå mottagarna blev än tydligare när man mätte viljan att stödja Barncancerfonden. Av de som sett kampanjen var hela 44% mer benägna att stödja kampen!
Tack vare julkampanjens kraftfulla budskap slog antalet gåvor all time high. Aldrig någonsin tidigare har antalet gåvor till Barncancerfonden varit större.
Kampanjen nådde ett observarionsvärde på 65% – vilket är 21 procentenheter över benchmark.
Kampanjen nådde en liking på 75% – vilket är 26 procentenheter över benchmark.
Kampanjen hade en avsändaridentifikationen på 82% – vilket är hela 36 procentenheter över benchmark – även det all time high!
Sammantaget bekräftar mätningarna att julkampanjen med Nadim och Sadeen har slagit rekord efter rekord – och det under årets mest hektiska period.