Bidragsbeskrivning:
TCO vill öka kunskapen om den svenska partsmodellen bland unga opinionsbildare, och få dem att förstå hur den gynnar både arbetsgivare och arbetstagare. Problemet är att vår unga målgrupp uppfattar partsmodellen som riktigt tråkig. De är mer intresserade av musik och populärkultur. Så det tog vi fasta på. Resultatet blev ”Business Like A Swede” – en musikvideo, som på ett enkelt och underhållande sätt förklarar partsmodellens fördelar. I filmen får vi följa en amerikansk VD och hennes anställda göra upp om arbetsvillkoren över ett hip hop-beat. Musikvideon förekom i 30+ nyhetsinslag, delades av tusentals människor världen över – och statsminister Stefan Löfven förklarade att han gör ”Business Like A Swedish statsminister” i ett offentligt tal. Genom att etablera ett helt nytt sätt att prata kring den svenska partsmodellen, fick vi 83% av de i målgruppen som sett kampanjen att tycka att partsmodellen är bra för både arbetsgivare och arbetstagare. Dessutom lyckades vi sätta den svenska partsmodellen på agendan som en världsomspännande hit.