Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Curators of Sweden

2011 blev vi det första landet i världen att släppa kontrollen över en officiell kanal och ge den till våra invånare.

Curators of Sweden ger en person i Sverige ensamrätt över @Sweden varje vecka. I sju dagar visar curatorn sitt Sverige och driver frågor som hon eller han tycker är viktiga. Sedan gör någon annan samma sak – men annorlunda.

Projektet har inget slutdatum, bevisar svensk progressivitet i handling och presenterar landet genom den blandning av kunskaper, erfarenheter och åsikter som vi faktiskt består av. Resultatet blir inte ett Sverige, utan flera.

Följarantalet växte snabbt till 25 000 från 120 länder och gjorde Sweden ett trending topic på Twitter. Nyhetsinslag i CNN, BBC, Fox News och Al Jazeera spred nyheten över hela världen tillsammans med artiklar från Reuters och AP och positiva omnämnanden i TIME Magazine.

Dessutom inspirerades medborgare i andra länder att skapa liknande projekt, som @WeAreAustralia, @PeopleOfTheUK, @TweetweekUSA och @CuratorsMexico.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Volontaire
  • Uppdragsgivare
    Maria Ziv – VisitSweden, Frida Roberts – Svenska institutet