2019 var Oatly ett av de första företagen att publicera sitt klimatavtryck på förpackningarna, men det kan vara svårt att veta om 0,47 är bra eller dåligt om du inte kan jämföra avtrycket från havredryck med, låt oss säga, mjölk. Men mjölkindustrin verkade av någon anledning inte intresserade av att publicera sitt klimatavtryck så vi bestämde oss för att ge dem ett erbjudande som var –FÖR BRA FÖR ATT SÄGA NEJ TILL–.
Vilket företag skulle säga nej till –100% RABATT– på en helsidesannons i någon av de största dagstidningarna? En billboard i ett premiumområde för –NOLL KOMMA NOLL RIKSDALER– i kombination med en –HELT GRATIS– radiospot? Med den enkla lilla motprestationen att publicera sitt klimatavtryck bredvid vårt? Inte den brittiska mjölkindustrin väl? Som vurmar så för miljön i sin kommunikation. Lite så tänkte vi och satte undan en rejäl summa pengar för att kunna erbjuda dem ett –UNIKT TILLFÄLLE– att göra reklam på vår bekostnad. De sa nej.