Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

En jävla annons

Förutsättningar
Förutom att samla in pengar till forskning ligger det i Hjärnfondens uppdrag att öka kunskapen om hjärnan ute i samhället. Vilket också innebär att bryta konventioner och minska fördomar om de diagnoser och sjukdomar som finns idag. Hjärnfonden har haft lite svårt att nå ut till den breda allmänheten, däför behövde vi göra något som fler kan relatera till.

Minst 1 av 3 svenskar kommer någon gång leva med en hjärnsjukdom. Stroke, Alzheimers sjukdom och epilepsi är bara några exempel. Och tourettes syndrom. En missförstådd diagnos som ofta framställs på ett missvisande sätt i populärkulturen. Det har skapat en gängse uppfattning av att de drabbade svär okontrollerat. Men i verkligheten är det bara en bråkdel av de drabbade som har någon form av verbala ticks.

Problemställning
Hjärnfonden gav oss i uppdrag att öka medvetenheten kring hjärnrelaterade sjukdomar, och i förlängningen deras arbete att samla in pengar till forskning. Den forskning som ämnar finna svaren på alla frågor som finns gällande hjärnan. Hitta lösningar på mystiska sjukdomar och samtidigt sticka hål på många av de fördomar som finns mot dem.

Det är svårt för Hjärnfonden att värva nya givare som inte har en personlig koppling till diagnoser och sjukdomar. Därför var var tvugna att nå en bredare målgrupp, som inte är anhörig eller drabbad, men ändå bryr sig om utvecklingen i stort.

Lösning
Vi tog till ordens hjälp för att med verbala ticks i rubriken jacka in i den vanligaste fördomen mot Tourettes syndrom. I sin enkelhet är rubriken en rak efterfrågan om mer pengar. Men genom att kila in några väl valda svordomar som satte emfas på vår förfrågan, blev det en rubrik som var svår att ignorera och omöjlig att missförstå.

Den obscena rubriken triggade läsarna att faktiskt läsa brödtexten, en utmaning alla annonserer brottas med. Vi förklarade den mycket vanliga missuppfattningen och arbetet att möta fördomar och öka förståelse. Annonsen fick också läsarna att själva reflektera över sina egna fördomar, men den största glädjen var de drabbades jubel om att någon äntligen vågade prata om dom, med dom och till dom, med humor och värme på ett radikalt sätt.

Resultat
Även om annonsen publicerades i traditionell media blev den snabbt en snackis på sociala medier, där den delades intensivt främst på Instagram och Twitter. För att vara en tryckt annons fick den oväntad digital spridning som sträckte sig utan orginialmediets begränsningar. Och på Swish bjöd givare på egna ordvitsar och svordomar.

Annonsen genererade över 2 miljoner visningar
#2 på Twitter trending, Sverige.
Över 10 000 SEK i improviserade donationer
41 % högre än genomsnittet när det gäller att framkalla positiva känslor
+14 % nya användare till webben
+23 % visningar på kampanjer
+11% total webbtrafik

Men viktigast av allt, vi fick ett gäng nya, oväntade givare som tidigare inte haft någon relation till Hjärnfonden. På egen hand skapade annonsen en total ökning på +6,5% i donationer för Hjärnfonden.

Arbetsgrupp

  • Marknads- och Kommunikationschef
    Karl Skoog, Hjärnfonden
  • Projektledare- och Varumärkesansvarig
    Lisa Kopp, Hjärnfonden
  • PR & Press manager
    Martina Fjellsson Draoui, Hjärnfonden
  • Neurovetenskapligt sakkunnig och ansvarig för public affairs
    Anna Ökvist, Hjärnfonden
  • Kundansvarig
    Caroline Wetterholm, NORD DDB
  • Projektledare
    Johanna Björnfot, NORD DDB
  • Produktionsledare
    Carin Sandström, NORD DDB
  • Art Director
    Teodor Nisbel Fjäll, NORD DDB
  • Copywriter
    Viktor Einarsson, NORD DDB
  • Grafisk formgivare
    Ylva Höckerlind, NORD DDB
  • Creative Director
    Anna Salonen, NORD DDB
  • Creative Director
    Hanna Stenwall, NORD DDB
  • CEO
    Andreas Dahlqvist, NORD DDB