Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

En Vintersaga

Juryns motivering

En Vintersaga för Totême är en designidé i världsklass. På ett oemotståndligt sätt visar Guldäggsvinnaren hur en fysisk upplevelse kan bli varumärkesbyggande även på digitala plattformar. Hur en miniatyrvärld i Stockholm kan bli ett fönster ut mot världen. Det genuina och lekfulla uttrycket stärker Totêmes identitet och riktar fokus på kvalitet och hantverk. Resultatet blir magiskt bra – in i minsta detalj.

Om bidraget

En liten bakgrund till den här enorma satsningen på ett endaste skyltfönster:

Man har länge pratat om butiksdöden, men vi ser tydligt hur vikten av och spelplanen för den fysiska butiken som kommunikationskanal har förändrats och blivit allt viktigare.
Majoriteten av våra kunder har satsat oerhört mycket på det digitala och på så vis tappat det fysiska mötet med kunden.

Enligt Forbes har många varumärken som startat sin resa digitalt valt att öppna butiker just för betydelsen av det fysiska mötet med kunden och för att visa att ”vi finns på riktigt”, det här är vårt ”hem”. Några exempel på sådana – Glossier, Tesla, Amazon och Totême.

Skillnaden är dock att butiken mer fungerar som ett showroom, en plats där man upplever varumärket med alla sinnen, en destination. Färre men värre butiker verkar vara nyckelordet.
Vi ser också hur butikens vikt som fysisk plats inte bara har ett värde IRL, utan också digitalt,
delvis för varumärken att visa sitt fysiska ”hem” på tex instagram, men också för dess community att visa ”titta jag var här” ”jag hör till den här klanen”. Vi ser att butiken levandegör varumärket och på så vis blir en förlängning av instagramflödet.

Så hur hänger detta ihop med ”En Vintersaga”, som vi skapat för Totême?

Jo, vår kund Totême startade sin resa som ett digitalt varumärke och lägger i dag mycket stor vikt vid det fysiska mötet med kunden. Sitt community! Ett community som ständigt behöver inspireras och stimuleras.

Vårt uppdrag: Holiday season 2021
Levandegör butiken på Biblioteksgatan 5 med ett skyltfönster i världsklass som överraskar, inspirerar och engagerar, som kommunicerar Totêmes känslomässiga värden och varumärke, som lyfter säsongens siluetter och samtidigt berättar en historia i säsongens anda.
Fönstret ska aktivera butiken både fysiskt och digitalt, samt förstärka Totêmes position på världsmarknaden.

Vår idé: En Vintersaga.
Totêmes ikoniska kvinnosiluett kommer till liv varje natt i en magisk vinterträdgård i säsongens anda.

På så vis blev varumärket och produkten hjältarna i vår storytelling.
Siluetten bygger på distinkta snitt, gediget hantverk och känsla för detaljer. Därför lät vi våra siluetter leva i en formklippt vinterträdgård. Klädda i vinterns ytterplagg formar de noggrant träden med hjälp av sax och måttband efter den senaste kollektionens snitt.
En saga som i vintrigt manér kommunicerar säsongen på ett sätt som fungerar i alla världens hörn.

Det gedigna hantverket bakom skyltfönstret var ett strategiskt val för marknadsföringen.
En spegling av Totêmes känsla för kvalitet och hantverk som varumärke, men också för ett genuint och oväntat uttryck som sticker ut i den stora massan av konkurrenter både fysiskt
och digitalt.

Att översätta sagans värld i dokumentationen var av största vikt för att även skapa ett fönster ut mot världen.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Saba Gedda, RAY Atelier
  • Account Manager
    Kia Lublin, RAY Atelier
  • Production Manager
    Cora Hamilton, RAY Atelier
  • Scenograf/Modellbyggare
    Anders Hellström, Manik Produktion
  • Konsthantverkare
    Robert Mood
  • Tekniker
    Isak Nordell, Artmek
  • 3D scannings/3D print specialist
    Johan Liljestrand, 3D Scan Service
  • Kostymör
    Ellen Utterström
  • Sömmerska
    Karin Bjurström
  • Propmaker
    Stellan Rutstam
  • Assistent
    Lovisa Malmstad, RAY Atelier
  • Assistent
    Ernst Regnström Larsson, RAY Atelier
  • Assistent
    Martin Heed, RAY Atelier
  • DOP
    Hugo Otto-Vallin
  • Uppdragsgivare
    Totême