Juryns motivering
Guldägget går till en annons som har allt. Den är relevant, snygg, kul skriven, iögonfallande och fantastisk på alla vis – allt detta kondenserat på en skrynklig och annars så tråkig liten papperslapp. Stort grattis till guldet och glöm inte att ta kvitto på drinkarna i baren, så kan ni kanske dra av dom i efterhand. Guldägget går till ingen mindre än ”Ett liv utan kvitto-tjafs” för Pleo av Nord DDB Stockholm.
Om bidraget
För att väcka intresse för Pleos smarta företagskort, använde vi den plågsamma kampen mot kvittoberget i kampanjen ”Ett liv utan kvitto-tjafs”. Här utnyttjar vi den helande kraften som finns i att skratta åt livets stora tragedier. Där utgiftshantering på jobbet absolut kvalar in.
Trasiga kvitton, oläsliga kvitton, fläckiga kvitton, kvitton som tydligen inte är riktiga kvitton, kvitton som bryter mot en företags-policy du aldrig hört talas om (djupt andetag) – listan är lång på irritationsmoment när det kommer till utlägg och ersättning. Men bittert är kul! Därför sparkar vi vilt mot klassiska jobb-scenarios som är lite extra sura att ta notan för. Situationer som skulle kännas mycket bättre med ett företagskort från Pleo.