Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Fanfaren

Alltför länge har den svenska bankmarknaden dominerats av fyra jättar. SBAB utmanar storbankerna med en idé om att både banken och kunden ska känna sig som vinnare.
I den här kampanjen utmanade SBAB storbankerna genom att höja sparräntan lite, lite grann för varje ny kund. Och visa att de är stolta och glada för varenda en av dem.
Kampanjens viktigaste ben var att specialutbildade representanter för SBAB intog centrala Stockholm. De skulle från noga utvalda platser markera när räntan höjdes och välkomna nya kunder med en fanfar, vilket trumpetaren gjorde i realtid genom att visa sig i luckan.
Utomhuspelarna var placerade nära storbankernas kontor, vilket också råkade bli på folkfyllda platser.
När så många kunder trillat in att räntan höjdes till en jämn decimal, genomfördes detta på analogt vis i pelarens nedre regioner. På så sätt kunde man se hur sparräntan ständigt höjdes i takt med att nya sparkunder kom till. Och alltid fanns det en trumpetare på plats.

Arbetsgrupp

  • AD-assistent
    Fredrik Hökerberg Sandholm
  • Art Director
    Lina Elfstrand
  • Copywriter
    Claes Kjellström
  • Formgivare
    Bodil Gustafsson Fürst
  • Planner
    Albin Gustafsson
  • Produktionsledare
    Anna Sanchez
  • Projektledare
    Gustaf Sehlstedt