Syftet och målet med kampanjen var att visa att kyrkans verksamhet och värde är större än många tror, och på så sätt inspirera och påminna människor både om hur goda gärningar är viktigare än handel och konsumtion, men också om allt det viktiga arbete kyrkan gör men som många glömmer bort.
Julens reklamblock är övermättat av organisationer och företag som visar vackra julscener ute i samhället – så hur kan Svenska kyrkan agera för att inte blandas ihop med alla andra? Vi valde att backa tusentals år till ett effektivt historieberättande som skapats av kyrkan själva – bildligt berättande i form av scener i kyrkfönster.
Idén var att lyfta moderna scener i klassiska, handmålade kyrkfönster, där kyrkans arbete och behovet av detta tydliggörs.
En lösning som på ett effektivt och tydligt sätt gav oss möjlighet att berätta om välgörenhetsarbete på ett unikt och stämningsfullt sätt som, utan tvekan, kopplas till både juletid och Svenska kyrkan.