Reklam är trist. Skvaller är skoj. Med det som utgångspunkt lanserade vi kampanjen ”Hämt Extra”, där 7-Eleven skvallarde om sitt nya luncherbjudande istället för att hårdsälja det.
Vi byggde kampanjen kring fiktiva berättelser med maten i fokus, och lånade både visuellt manér och tonalitet från tabloidpressen. Precis som i skvallerblaskorna bestod vår copy av ömsom dumheter ömsom matnyttig information om 7-Elevens nya luncherbjudande.
Tabloidpressen skriver i regel om kändisar och kungligheter – för att göra en så trovärdig spegling av den som möjligt lät vi paret och microinfluerarna Tina Misaghi och Alexander Urombi fronta kampanjen. De har en tillräckligt känd look för att spela rollen, men är samtidigt tillräcklig okända för att inte ta över idén och fokuset från maten.
Men det här med avsändar-ID då? Trodde inte folk att det var reklam för tidningen ”Hänt Extra”?
Kampanjmätningen visade att hela 75% förstod att 7-Eleven var avsändaren (Retail benchmark är 42% enligt Nepa). Och inget varumärkesintrång begicks då ”Hänt Extra” inför kampanjen godkände att vi använde en snarlik logotyp.