Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

IFK Support 24/7

IFK Göteborg ville stärka relationen med sina trogna fans som bara fick se tysta matcher hemma på TV:n under pandemin. Så, med insikten att stämningen på arenan är det som gör allsvensk fotboll unik, tog vi fram världens första radiokanal som sänder läktarsång dygnet runt. Genom att sampla ljudinspelningar från hundratals matcher och mixa ihop dom sömlöst till en enda lång stream skapade vi innehållet för radiokanalen. Men vi adderade också interaktivitet så att fansen kunde påverka streamen genom att skicka in egna ramsor, sånger och hejarop, som mixades in i sändningen. Och på matchdagar gjorde vi streamen responsiv med hjälp av data från API-football så att volymen höjdes om IFK spelade bra, och så att jubel bröt ut om det blev mål. Ungefär 20 000 fans lyssnade på radiokanalen innan fansen åter fick komma in på arenorna när restriktionerna släppte.

Arbetsgrupp

  • Client
    Marcus Modéer, IFK Göteborg
  • Art director
    Sophia Lindholm, Forsman & Bodenfors
  • Art director
    Karl Risenfors, Forsman & Bodenfors
  • Copy writer
    Gustav Johansson, Forsman & Bodenfors
  • Client director
    Marie Murphy, Forsman & Bodenfors
  • Account executive
    Anna Börve, Forsman & Bodenfors
  • Designer
    Christopher Ek, Forsman & Bodenfors
  • Digital strategist
    Peter Gaudiano, Forsman & Bodenfors
  • Web Design
    Lundgren+Lindqvist AB
  • Developer
    Carl-Johan Lindqvist, Lundgren+Lindqvist AB
  • Case production
    CUTBACK STUDIO
  • Sound & Voice Over
    TMP