Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

It’s just stuff

Försäkring är själva definitionen av en lågintresseprodukt. Ett tråkigt måste. Det är inte så konstigt, eftersom försäkringsbolag i regel är stora, komplexa aktörer med telefonkö och pappershantering, vars affärsmodell bygger på att göra det krångligt för människor att få ersättning för sina skador.

Hedvigs affärsmodell ser annorlunda ut. När medlemmar betalar sina premier hamnar pengarna i en gemensam pott som går till att betala ut skador och om det är något kvar i potten vid årsskiftet doneras det till välgörenhet. Hedvig kan alltså aldrig tjäna mer pengar på att betala ut mindre i ersättning.

Det öppnar upp för ett nytt tankesätt: “It’s just stuff”. Om du är Hedvig-medlem kan du vara säker på att du kommer att få hjälp och ersättning om något händer. Då är saker bara saker, och du kan välja att se olyckor från den ljusa sidan. Stulen cykel? Den har säkert mycket roligare med sin nya ägare ändå. Borttappat bagage? Det är semester! Du kommer få pengar att shoppa nya kläder för. Uppbrunnen klänning? En bra story!

“It’s just stuff” lanserade Hedvigs rebrand, och kampanjen riktar sig till unga, urbana personer. Med det i åtanke valde vi att dramatisera försäkringsärenden de kan relatera till, istället för att visa t.ex. en ledsen barnfamilj med eldsvåda eller vattenskada i sitt souterränghus (som ofta syns i andra aktörers filmer).

Resultat:
I snitt tittade 70% på hela filmerna på Facebook, Youtube och Instagram.

Tre gånger fler personer söker efter Hedvig när de letar efter hemförsäkring online.

Personer i vår målgrupp har sedan lansering gått från att vara villiga att betala i snitt 10% mindre än vad de redan betalar till 20% mer, för samma försäkring. Vi är alltså på god väg att bygga ett varumärke som folk är villiga att betala mer för.