Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Legiondary Delivery

Juryns motivering

Allmän vårdslöshet och oborstat uppträdande är beteenden som sällan belönas i de fina salongerna. Ändå ser juryn till att belöna Lenovo med Guldägg för sin film. Detta för att den dels är väldigt väl anpassad till målgruppen och bidrar med en god dos igenkänning för alla som någonsin spelat GTA, men kanske framför allt för att den enkla grundidén här har förädlats och förvaltats med just ett så gediget hantverk och sådan god fingertoppskänsla som juryn uppskattar. Resultatet är en film som är allt en reklamfilm ska vara – relevant, underhållande och smart. Legiondariskt levererat!

Om bidraget

Vi fick uppdraget att att ta fram en kampanj med fokus på Lenovos gamingprodukter (Legion 7i) som genererar engagemang och utmärker varumärket som en progressiv och unik aktör på en mättad PC marknad.

Lenovo är kända för att skapa unika gamingupplevelser genom sina produkter. Vi frågade oss om vi kan förlänga denna upplevelse och ta ut den i verkligheten?

Resultatet blev “Legiondary Delivery”. En kampanj där vi lät gamingkaraktärer sköta hemleveranserna av Lenovos produkter. Både i reklamfilmer på Sociala medier men också i verkligheten samt på DreamHack 2021.

I film har vi medvetet använt spelvärldens olika uttrycksformer där allt från kameravinklar, rörelsemönster, ljudbild och skådespeleri designats för att tilltala de som spenderar dygnets alla timmar framför olika spel snarare än film. Antingen förstår man blinkningarna eller inte.

Inom målgruppen “unga gamers” har det inte varit någon tvekan.

Arbetsgrupp

  • Copywriter
    Joakim Estemar, BBDO Nordics
  • Art Director
    Felix Nilsson, BBDO Nordics
  • Cocial Media Manager
    Clara Ferdinand-Dreyfus, BBDO Nordics
  • Project Lead
    Sara Mioni Samuelsson, BBDO Nordics
  • Business Lead
    Camilla Mossfeldt, BBDO Nordics
  • Creative Director
    Markus Bjurman, BBDO Nordics
  • Graphic Designer
    Satany Doughouz, BBDO Nordics
  • Graphic Designer
    Linda Engström, BBDO Nordics
  • Consumer Marketing Manager
    Lale Johansson, Lenovo
  • Producent
    Joakim Ottander, Parapix
  • Director
    Markus Virpiö, Parapix
  • DoP
    Marcell Löbenwein, Parapix
  • FAD
    Hugo Källén, Parapix
  • Editor
    Nayeem Mahbub, Parapix
  • Gaffer
    Aaron Gotthardt, Parapix
  • VFX
    Oscar Järviken, Parapix
  • Post supervisor
    Louise Ahrén, Parapix
  • Post sound
    Tuomas Seppänen, Parapix
  • Grade
    Henri Pulla, Parapix
  • Production manager
    Camilla Johansson, Parapix
  • Costume, hair & makeup/SFX-makeup
    Diana Neumark