Bidragsbeskrivning:
På en marknad dominerad av telecomjättar ville ume.net, det lokala stadsnätet i Umeå, öka sin kännedom, preferens och försäljning. Men på grund av sin ringa storlek och budget behövde de göra något som skapade uppmärksamhet och generade spridning. Ett av de största störningsmomenten på internet är lagg. Det uppstår i samband med långsam uppkoppling och resulterar i fördröjningar, buffrande och frysta skärmar. ume.net erbjuder ett av världens snabbaste bredband, så för att demonstrera det utförde vi ett experiment. Vi lät fyra testpersoner leva med lagg, i verkligheten. Och riktade oss till en aktiv målgrupp på internet som lider mest utav lagg – early adopters inom teknik och spel. Kampanjen överskred alla mål. Idag har experimentet över 5,7 miljoner visningar i 230 länder, genererat 78 miljoner impressions och fått såväl nationellt som internationellt erkännande som resulterat i ett mediavärde på 30 miljoner kronor. För mer info & originalfilm: http://livingwithlag.tumblr.com
Motivering:
Modern teknik, klassisk storytelling och en stor skopa charm är uppenbarligen receptet för att vinna förtjänad uppmärksamhet i en tid då alla skriker efter att synas. Kampanjen ”Living with lag” lyckas skapa underhållning av ett problem som många känner igen sig i och filmen triggar en omedelbar impuls att klicka på dela-knappen.