Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Living with Lag

Bidragsbeskrivning:
På en marknad dominerad av telecomjättar ville ume.net, det lokala stadsnätet i Umeå, öka sin kännedom, preferens och försäljning. Men på grund av sin ringa storlek och budget behövde de göra något som skapade uppmärksamhet och generade spridning. Ett av de största störningsmomenten på internet är lagg. Det uppstår i samband med långsam uppkoppling och resulterar i fördröjningar, buffrande och frysta skärmar. ume.net erbjuder ett av världens snabbaste bredband, så för att demonstrera det utförde vi ett experiment. Vi lät fyra testpersoner leva med lagg, i verkligheten. Och riktade oss till en aktiv målgrupp på internet som lider mest utav lagg – early adopters inom teknik och spel. Kampanjen överskred alla mål. Idag har experimentet över 5,7 miljoner visningar i 230 länder, genererat 78 miljoner impressions och fått såväl nationellt som internationellt erkännande som resulterat i ett mediavärde på 30 miljoner kronor. För mer info & originalfilm: http://livingwithlag.tumblr.com

Motivering:
Modern teknik, klassisk storytelling och en stor skopa charm är uppenbarligen receptet för att vinna förtjänad uppmärksamhet i en tid då alla skriker efter att synas. Kampanjen ”Living with lag” lyckas skapa underhållning av ett problem som många känner igen sig i och filmen triggar en omedelbar impuls att klicka på dela-knappen.

Arbetsgrupp

  • Marknadschef
    Agneta Filén
  • Art Director
    Oskar Skott
  • Copywriter
    Stephanie Moradi, Daniel Åhlman
  • Creative Director
    Andreas Lönn
  • Projektledare
    Fredrik Pantzerhielm
  • PR-chef
    Camilla Westman
  • Planner
    Anna Jensen
  • Produktionsledare
    Giustina Guariglia
  • Grafisk Designer
    William Björnstjerna
  • Produktionsbolag
    Stopp Family i samarbete med Hard Hat
  • Creative Director
    Gabriella Karlsson
  • Utvecklare
    Håkan Boqvist
  • Producent
    Anna Nauckhoff
  • Head of Interactive
    Lisen Stålberg-Olmert
  • Regissör
    Gustav Fromell
  • Director of Photography
    Johan Helmer
  • Producent
    Jenny Hedberg
  • Klippare
    Simon Wallin
  • Ljudtekniker
    Anders Brandén
  • Ljudläggning
    Edward Björner
  • Online
    Wille Rising
  • Grading
    Annika Pehrson