Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Livsviktiga Snack

Det riktigt hemska först: Varje år försöker fler än 5000 unga att ta sina liv. Tre i veckan dör. Självmord är därför den vanligaste dödsorsaken bland unga i Sverige mellan 15 och 24 år.

Så nu till det ljusa. Forskning visar att barn som kan prata om känslor och berätta om hur de mår får det enklare att hantera livets alla utmaningar och nöjen. Vårt uppdrag blev att få barn att bli bättre på detta.

Vår strategi blev att utbilda barnens föräldrar, så att de därmed kan lära sina barn att sätta ord på vad de känner. I maj 2020 lanserade vi boken Livsviktiga Snack, ett långsiktigt projekt med kunskap, tips och praktiska övningar.

Mottagandet var fantastiskt. Föräldrarreaktionerna och det enorma förtjänade mediautrymme som insatsen skapat under de första två åren (räckvidd: 12,5 miljoner) bevisar att detta är ett efterlängtat initiativ. Föräldrar över hela Sverige har uppmuntrat andra att läsa boken i sina sociala medier och beskriver det som ett viktigt initiativ. Många har också tackat för boken och berättat hur den hjälpt dom att prata med sina barn.

Resultaten var häpnadsväckande: 8 av 10 föräldrar läst eller bläddrat i boken, trots att man oftast slänger det man får hem i brevlådan direkt. Två av tre upplevde att de fått ny kunskap eller nya tips genom Livsviktiga Snack och hela 77% av de som läst boken har antingen tänk agera eller har faktiskt pratat mer med sina barn efter tips i boken.

Tack vare det positiva mottagandet har projektet Livsviktiga Snack levt vidare. I maj 2021 skickades den andra upplagan böcker ut till nya föräldrar, föreläsningar har hållits och fler initiativ är på väg. Boken översätts just nu till flera språk, bland annat engelska, arabiska och somaliska och Livsviktiga Snack ska nu tas in i skolvärlden.

Livsviktiga snack har svept över landet och gett tiotusentals barn bättre förutsättningar för att möta det som är jobbigt, och än fler ska rustas.

Arbetsgrupp

  • Copywriter
    Adam Reuterskiöld, Åkestam Holst NoA
  • Copywriter
    Emily Bjerner, Åkestam Holst NoA
  • Art Director
    Patrik Reuterskiöld, Åkestam Holst NoA
  • Bokstavsillustratör och Creative Designer
    Sara Bellafesta, Åkestam Holst NoA
  • Strateg
    Frida Norén, Åkestam Holst NoA
  • Produktionsledare
    Bella Lagerquist, Åkestam Holst NoA
  • Projektledare
    Kjell Månsson, Åkestam Holst NoA
  • Producent
    Alex Picha, BKRY NoA
  • Grafisk formgivare
    Jens Broman, BKRY NoA
  • Webbutvecklare
    Kalle Peterz, BKRY NoA
  • Motion Design
    Lamin Cassama, BKRY NoA
  • Webbutvecklare
    Fredrik Lindh, BKRY NoA
  • DOP/Editor
    Nisse Axman, BKRY NoA
  • Exekutiv filmproducent
    Henrik Adenskog, BKRY NoA
  • Filmproducent
    Love Karlsson, BKRY NoA
  • Motion Design
    Pellen Wegler, BKRY NoA
  • Motion Design
    Eskil Lundberg, BKRY NoA
  • Fotograf & Regissör
    Björn Terring, Cameralink
  • Producent
    Maximilian Wallér Zandén, Cameralink
  • Projektledare
    Stina Thimrén, Suicide Zero
  • Projektledare
    Albin Gustafsson, Suicide Zero
  • Redaktör och skribent
    Anna Matzinger, Suicide Zero
  • Digital kommunikatör
    Zu-Yon Han, Suicide Zero
  • Produktionsledare
    Frida Käck, Suicide Zero