Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Lussedräkten

Pressbyrån har sedan flera år en tradition av att göra någonting alldeles extra för att sticka ut och driva försäljning av lussebullar inför jul och för att på lång sikt öka preferensen för varumärket. Lussekorv har lanserats, musikvideos har spelats in och lussebullar har tidstämplats för att påvisa färskhet. För att överträffa oss själva och tidigare års försäljning byggde strategin att både ge svenska folket precis vad de vill ha men något de inte visste att de saknade.

Den kreativa lösningen var att sätta in Lussebullen i en ny, men självklar, kontext: Luciatåget. I luciatåget går stjärngossar, tomtar, tärnor och pepparkaksgubbar. Så vi undrade: Varför har pepparkakorna fått en plats i tåget, men inte lussekatterna, som är en sån central del i luciafirandet? Något var tvunget att göras.

För att utmana luciatågets traditioner skapades därför en lussekattsdräkt som såldes i alla Pressbyrån-butiker runt om i Sverige. En glädjespridare under den stressiga julperioden som definitivt var värt att dela med andra.

Luciatågets nya tillskott mottogs med öppna armar och nyheten fick en enorm spridning i såväl sociala som traditionella medier (förtjänad räckvidd: 7 miljoner). Utan några betalda samarbeten fick vi såväl kända som okända svenskar att posta bilder i sociala medier, iklädda lussekattsdräkten.

Dräkterna sålde slut på bara några dagar, och den 13 december förgylldes tusentals luciatåg runt om i Sverige med ett nytt och efterlängtat tillskott. Detta ledde till en försäljningsökning på +28,7% jämfört med julen 2018, vilket överträffade målet med +187%. Preferensen för Pressbyrån ökade dessutom från 10% till 15% under kampanjperioden.

Arbetsgrupp

  • Copywriter/FashionDesigner
    Noah Bramme, Åkestam Holst NoA
  • Art Director/FashionDesigner
    Andreas Karlsson, Åkestam Holst NoA
  • Creative Designer
    Sara Bellafesta, Åkestam Holst NoA
  • Projektledare
    Jesper Ander, Åkestam Holst NoA
  • Produktionsledare
    Bella Lagerquist, Åkestam Holst NoA
  • Planner
    Cyndie léa Vintilescu, Åkestam Holst NoA
  • Regissör
    Erik Nordenankar, Åkestam Holst NoA
  • Byråproducent
    Leila Widgren, Åkestam Holst NoA
  • PR-ansvarig
    Rosanna Hagald, Åkestam Holst NoA
  • Filmproducent
    Henrik Adenskog, BKRY NoA
  • DP/Post
    Nisse Axman, BKRY NoA
  • B-foto/Grade
    Johan Nurmilehto, BKRY NoA
  • Dräkt-Producent
    Mouddar Kouli, Kouli Bros AB
  • Mönsterkonstruktör
    Sarah Ljungdahl
  • PR-Rådgivare
    Anna Gustafsson, Springtime
  • PR-Rådgivare
    Maria Kans, Springtime
  • Marknad
    Adrienne Heurlin, Retian Convenience / Pressbyrån
  • Marknad
    Lennart Schultz, Retian Convenience / Pressbyrån
  • Marknad
    AnnaMaria Carnemark, Retian Convenience / Pressbyrån
  • Marknad
    Madeleine Berglund, Retian Convenience / Pressbyrån
  • Marknad
    Jonna Quistbergh, Retian Convenience / Pressbyrån
  • Marknad
    Therese Karlgren, Retian Convenience / Pressbyrån