Uppgiften var att lansera Polestars största globala kampanj för att förklara deras syfte som varumärke. Vi började med att hitta på konceptet ”maximal experience, minimal impact” som går ut på att Polestar vill skapa en maximal upplevelse med så minimal påverkan som möjligt. Men för att visa vad det innebär på ett ett mänskligt sätt som folk kan relatera till samarbetade vi med astronauten Karen Nyberg som har upplevt ”The Overview Effect”, en kognitiv förändring som sker när man ser jorden utifrån för första gången.
I filmen hör vi Karen reflektera över hur vi lever idag, människans framsteg och hur det i sin tur påverkat vår planet. Hennes personliga berättelse vävs samman med större frågor om människans natur och den slutgiltiga frågan ”Can we preserve our only home while still enjoying that trill of being human?”
Resultatet blev en av Polestars mest framgångsrika kampanjer någonsin. De varumärkesvärden som påverkades mest var sustainability, design, innovation och future. Exakt de värden som Polestar vill stå för och som kampanjen skulle driva. Kampanjen gick även hem hos målgruppen där det globala snittet för ”Liking” på kampanjen var 69% (allt över 50% anses väldigt bra inom bilkategorin). Dessutom var det en kampanj som för många kom från ett helt okänt bilvarumärke.