Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Mayo McHack

Majonnäs är den populäraste dippen i Storbritannien. Men trots detta erbjuder inte McDonald’s, den största försäljaren av pommes, majonnäs som dipp. Varför? Enligt McDonald’s själva beror det på för låg efterfrågan.

Som storbrittaniens marknadsledare inom majonnäs såg Hellmann’s till att lösa problemet, och fick McDonald’s att servera majonnäs till sina pommes, och vårt budskap till världen.

Hur? Även om McDonald’s inte serverar majo som dipp, serverar de hundratals andra produkter. En av dessa är Mayo Chicken Burger, som innehåller just majonnäs. Och, på alla 1270 McDonald’s-skärmar och i McDonald’s-appen kan du anpassa din Mayo Chicken och ta bort ingredienser tills det bara finns en kvar – majonnäs.

Med denna världsomvälvande insikt i ryggen lanserade vi Mayo McHack – ett hack som äntligen gav majo-älskare majonnäs till sina pommes på McDonalds.

Vi bad folk att anpassa sin Mayo Chicken-burgare genom att ta bort kycklingen, salladen och brödet, och bara behålla majonnäsen. Alla som genomförde hacket och postade en bild på det på sociala medier fick tillbaka kostnaden för “burgaren” av Hellmann’s och därmed gratis majonnäs.

Genom att använda oss av ett kryphål i McDonald’s egna beställningssystem fick vi tusentals anställda att servera majonnäs till sina pommes, utan att ha det på menyn.

Hacket lanserades med en integrerad kampanj (print, DOOH, social, influencers) och genomslaget blev enormt. Mayo McHack blev en av Hellmann’s mest framgångsrika kampanjer någonsin, med en ökning i social impressions på 842% och social engagement på 320%.

Brand consideration ökade med 46% och 72% av britterna höll med om att McDonald’s borde servera Hellmann’s majonnäs.

McDonald’s då? De la märke till kampanjen så pass att det bara dröjde en vecka innan deras advokater vänligen men bestämt hörde av sig och bad oss att avsluta kampanjen. Men, så vitt vi vet går hacket fortfarande att genomföra, och majonnäs-älskarna i Storbritannien kan få majo till sina pommes på donken.

Arbetsgrupp

  • EMEA CCO
    Stefan Ronge, Edelman Sweden
  • EMEA CCO
    Mattias Ronge, Edelman Sweden
  • Associate Creative Director, Copy
    Simon Lublin, Edelman Sweden
  • Associate Creative Director, Art
    Martin Noreby, Edelman Sweden
  • Global CD Unilever
    Andrew Simon, Edelman
  • Executive Creative Director
    Jamie Cordwell, Edelman
  • Senior Designer
    Albert Botelho , Edelman
  • Head of Production
    Lucie Hackman, Edelman
  • Production Assistant
    Mimi Inglis , Edelman
  • EVP, Director Global Client Leader
    Katy Evans, Edelman
  • Client Director
    Virginia Landau, Edelman
  • Associate Director
    Liz Harris, Edelman
  • Account Director
    Catriona Poppe, Edelman
  • SAE
    Polly Bagshaw, Edelman
  • Director BA
    Hazel Popplewell, Edelman
  • Digital Director
    Melody Achi, Edelman
  • Digital Director
    Nick Robinson, Edelman
  • Digital Senior Account Manager
    Zak Khdir, Edelman
  • Project Director
    Anna Kolodziej, Edelman