Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

Moldy Whopper

I början av 2020 var Burger King i Sverige och USA de första länderna inom BK att rensa ut alla artificiella konserveringsmedel från sin mat.

För att berätta detta gjordes en kampanj i flera kanaler, där Burger Kings flaggskeppsprodukt “Whopper” visades täckt av mögel. Ett enkelt budskap till konsumenter, men också till hela snabbmatsvärlden.

Kampanjen Moldy Whopper fullständigt exploderade, inte bara i Sverige och USA, utan också över hela världen. Den diskuterade av “förståsigpåare” såväl som i morgonsoffor, nyhetsprogram och på massor av sociala plattformar.

Kampanjen blev en stor framgång för Burger King. Trots liten media investering kunde man i slutändan räkna ihop flera positiva förändringar, bland annat hög uppmärksamhet, en förändrad syn på varumärket och en ökad besöksintention.

Arbetsgrupp

  • ECD
    Björn Ståhl, INGO
  • Art Director
    Max Hultberg, INGO
  • Copywriter
    Magnus Ivansson, INGO
  • Kundansvarig/projektledare
    Rickard Allstrin, INGO
  • Head of strategy/planner
    Simon Stefansson, INGO
  • Produktionsledare
    Mia Melani, INGO
  • Final art
    Åsa Eklund, INGO
  • Final art
    Alexander Lundvall, INGO
  • Final art
    Maria Dubeck, INGO
  • Technology director
    Stefan Kindgren, INGO
  • Marketing Director
    Daniel Schröder, Burger King
  • General Manager
    Iwo Zakowski, Burger King
  • Innovation Manager
    Maria Oddbjörn, Burger King
  • Marketing communication & media manager
    Gabriella Bartlett, Burger King
  • Fotograf
    Pål Allan, Fotograf Pål Allan
  • Matstylist
    Anna Lindblad, Frilans
  • Foto assistent
    Erik Ögnelooh, Fotograf Pål Allan
  • Director of Photography
    Viktor Kumlin, Frilans
  • Grader
    Kalle Dahlberg, Frilans
  • Sound design
    Mokoh Music, Frilans
  • Executive producer/director
    Markus Ahlm, Colony
  • Art buyer
    Jenny Steggo, Colony
  • Producent
    Lena von der Burg, Colony
  • Online
    Erik Lindahl, Colony
  • Sound designer
    Quint Starkie, Colony
  • Music Director
    Stephan Moritz, Mokoh Music
  • Head of Greading
    Jean Claude Soret, MPC London
  • Art director
    Sergio Takahata, DAVID Miami
  • Global chief creative officer
    Pancho Cassis, DAVID Miami
  • Group account director
    Stefane Rosa, DAVID Miami
  • Producer
    Carlos Torres, DAVID Miami
  • Group creative director
    Fernando Pellizzaro, DAVID Miami
  • Group creative director
    Jean Zamprogno, DAVID Miami
  • Senior Art director
    Camilo Jimenez, DAVID Miami